Bedankt, vrijwilligers!

2/3/2015
Over heel Vlaanderen worden deze week vrijwilligers in de bloemetjes gezet en dan denken wij natuurlijk meteen aan de vele vrijwilligers die actief zijn in de verenigingen. De slogan van de week van de vrijwilliger dit jaar is: ‘je wereld groeit met vrijwilligerswerk’.

Als we de vele vrijwilligers met passie horen vertellen waarom zij zich inzetten voor hun vereniging kunnen we dat alleen maar beamen. Verenigingen waar armen het woord nemen zijn plaatsen waar mensen als vrijwilliger heel wat ontdekken, ook hun eigen (verborgen) talenten. ’t Is een plek waar ze andere mensen leren kennen en banden smeden voor het leven. Vanuit de verenigingen groeit ook de kijk op de wereld rondom en het lef om samen de stap naar buiten te durven zetten om hun stem te laten horen.

Wij geloven ook dat het omgekeerde waar is, dat de wereld een beetje groeit door jullie vrijwilligerswerk. De wereld groeit een beetje meer naar een solidaire plek, biedt meer plaats voor mensen die zo vaak aan de kant worden geschoven, krijgt meer inzicht in armoede. Dankzij jullie inzet krijgen de groeischeutjes voor een warmere samenleving mee een kans.

Beste vrijwilligers, heel erg bedankt daarvoor – ’t is kei-hard nodig!