Weekmail

Overzicht Weekmails

01/06/2020

De edities van de Weekmail van het Netwerk tegen Armoede zijn voortaan opgenomen in een overzicht. Bekijk de onderwerpen die aan bod kwamen en klik op de links in het overzicht om de Weekmails te lezen.

Lees meer

Inschrijvingen onderwijs

22/05/2020

Om wacht- of kampeerrijen te vermijden, zijn alle fysieke inschrijvingen opgeschort tot en met 31 augustus 2020. Wat de overheid communiceert is dit (we vertaalden naar perspectief van ouders):

Inschrijvingen voor het basis- en secundair onderwijs gebeuren vanop afstand, bijvoorbeeld digitaal, via de telefoon. Je zal dat te weten moeten komen via de school (raadpleeg hun website, doe een telefoontje met de vraag ‘hoe kan ik mijn kind inschrijven?’).

Digitale inschrijvingen gebeuren chronologisch (dus volgens het moment dat je inschrijft). Het eerste bericht (via mail, telefoon), tijdens de inschrijvingsperiode, van een ouder of leerling dat hij wil inschrijven, is het moment dat geregistreerd wordt in het inschrijvingsregister. Om je inschrijving helemaal officieel te maken, moet je het pedagogisch project en schoolreglement ondertekenen. Dat moet gedurende deze periode op afstand gebeuren (digitaal, per post, scan…). Het ondertekenen mag met bijvoorbeeld een foto aangetoond worden.

Als je kind al ingeschreven is, blijft het ingeschreven.

Als de inschrijvingsperiode voor voorrangsgroepen nog niet afgelopen was op 16 maart, loopt die verder eens de inschrijvingen opnieuw beginnen.

Opendeurdagen gaan niet door.

Een school kan uitzonderlijk ouders en kandidaat-leerlingen op school ontvangen (max. 3 personen tegelijk). Dat kan alleen wanneer geen andere leerlingen aanwezig zijn, op afspraak en volgens de nodige veiligheidsmaatregelen. Dit is enkel bedoeld voor wie verminderde toegang heeft tot digitale alternatieven.

Aan elk kind dat geweigerd wordt door een school, moet een 'mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving' uitgereikt worden. Bewaar dit zorgvuldig. Je zal je kind moeten aanmelden of digitaal inschrijven in een andere school.

Vraag een bevestiging per mail of brief dat je kind is ingeschreven!

Lees meer

Terugbetaling coronatest

22/05/2020

Testen voor Corona werden tot nu enkel afgenomen bij ernstig zieke patiënten, gezondheidswerkers en stap voor stap ook bij bewoners in de woonzorg. Ze zijn al een tijdje niet (meer) vrij beschikbaar. De factuur wordt betaald (via je mutualiteit of hulpkas) door het RIZIV, voor de patiënt is dit dus gratis. Vanaf 20/05 worden ook bij mensen die mogelijk ziek geweest zijn, maar eerder negatief testten met de gewone test of die –omdat ze geen symptomen vertoonden - nog niet eerder getest werden, immuuntesten afgenomen (op zoek naar antilichamen in je bloed die tonen dat je het virus hebt gehad). Die testen zullen ook worden terugbetaald door het RIZIV, maar wel enkel op voorwaarde dat het initiatief van een zorgverlener kwam en dat de test dus werd voorgeschreven. Opgelet dus: indien je zelf vraagt om zo’n test te laten afnemen is er geen terugbetaling! Zie https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie-federaal/Overheid-betaalt-immuuntest-corona-terug/10228176?utm_campaign=MORNING_COMMENT&utm_medium=email&utm_source=SIM

Lees meer

Dienstverlening Ocmw's sinds 18/05

20/05/2020

De dienstverlening van de OCMW’s zal vanaf 18/5, stap voor stap, terug ‘normaler’ verlopen. Instructies zijn aangekondigd, maar hier al de belangrijkste principes via brief vanuit PODMI: podmi-sppis.cmail19.com/t/ViewEmail/r/6C37566AF8FCEE1A2540EF23F30FEDED/8F8734D038D094EF8BD4C707EBCCB890

Lees meer

Draaiboek voor organisaties die werken met kinderen en jongeren in kwetsbare situaties

20/05/2020

Sinds 18 mei kunnen jeugdwerkorganisaties die werken met kinderen en jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties opnieuw aan de slag in groepsverband. Een aantal van hun activiteiten kende al een doorstart. Maar nu zullen dus ook delen van de werking openen om tegemoet te komen aan de noden van deze doelgroep. Alle nodige info en verduidelijkingen kan je terugvinden in een draaiboek met richtlijnen op de website van het departement CJM.

Lees meer

Gezondheid: tandzorg

20/05/2020

Zeker nu niet-dringende consultaties stilaan terug opstarten is dit belangrijke info: sommige tandartsen rekenen blijkbaar een ‘coronasupplement’ aan van tot wel €50, dit om de patiënt ‘te laten meebetalen’ voor de extra beschermingsmaatregelen bij Corona. O.m. het Vlaams Patiëntenplatform protesteerde hier al tegen (bericht op Facebook op 29/4 facebook.com/vlaamspatientenplatform/photos/a.1021496884539285/3104706189551667

Intussen kondigde minister van volksgezondheid Maggie De Block aan dat ze dit laat verbieden: tandartsen mogen dit niet meer aanrekenen aan hun patiënten en dat geldt zowel voor geconventioneerde (die de prijzen afgesproken met het RIZIV respecteren) als niet-geconventioneerde tandartsen. Wie sinds 4 mei al zo’n coronasupplement had betaald kan dit door zijn ziekenfonds laten terugbetalen. Op de praktische regeling is het wel nog even wachten, we hebben nog enkel de mededeling van de minister voorlopig: maggiedeblock.be/patient-beschermd-tegen-coronasupplement-zorgverlener-krijgt-compensatie

En nog eentje over tandzorg. Via Open Huis (Antwerpen) vernemen we dat het ‘mondzorgtraject’ op dit ogenblik is geschorst. Wat betekent dat? Het komt er op neer dat 'prestaties' (=behandeling of ingreep) voor jou bij de tandarts minder goed terugbetaald zijn als je in het voorbije jaar niet naar de tandarts bent geweest. Maar omdat mensen tijdens Corona niet op tijd bij de tandarts kunnen langsgaan, is (voor wie het laatste tandartsbezoek tijdens Corona zou ‘verjaren’) die regeling nu even geschorst (we weten nog niet voor hoelang, dat checken we nog). Hier vind je wat dat tandzorgtraject normaal precies inhoudt en hoeveel je daardoor -als je dus te lang wacht met teruggaan naar de tandarts- meer zou betalen: riziv.fgov.be/nl/professionals/individuelezorgverleners/tandartsen/verzorging/Paginas/mondzorgtraject.aspx

(Niet duidelijk, checken we nog: de minder goede terugbetaling van verwijdering tandsteen (‘proper maken’ tanden) als je dit niet jaarlijks doet is nog iets aparts, daarvan weten we niet of daar ook uitstel is).

Lees meer

Gratis webinars voor social profit

20/05/2020

Strategies & Leaders positioneert zich als consultants voor de social profit. Ze organiseren regelmatig gratis webinars. De onderwerpen voor de komende weken zijn:

· Hoe doen we het beter na Corona (Beweging.net)

· Coronafinanciering: over fundraising en crowdfunding (Financiële impact van Corona op vzw’s en coöperaties)

· Hoe beïnvloed je succesvol het beleid

· Teams als plek en motor van transitie

· Elke revolutie kan een goede marketing gebruiken

· Ondernemen na corona: doe het coöperatief (Cera)

Meer info en registreren via strategiesandleaders.com/nl/webinar

Lees meer

Projectoproep: connecteren van kwetsbare kinderen en jongeren met de buurt en de samenleving

20/05/2020

Projectoproep van het Departement Cultuur, Jeugd en Media.

Wat?

De coronamaatregelen hebben een invloed op de basisbehoeften van kinderen en jongeren die in maatschappelijk kwetsbare situaties opgroeien. Doelstelling van deze oproep is om maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren opnieuw en sterker te connecteren met de buurt en de samenleving. Deze projectoproep heeft betrekking op het vrijetijdsaanbod. Het kan gaan om digitale of fysieke activiteiten rond jeugd, sport, cultuur en welzijn. Per project wordt maximaal 100 000 euro toegekend.

Voor wie?

De oproep richt zich prioritair, maar niet uitsluitend, tot organisaties binnen de beleidsdomeinen Cultuur, Jeugd, Sport en Welzijn. Ze moeten kunnen aantonen dat ze rechtstreeks werken met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren van 3 tot 30 jaar en ze worden geconfronteerd met directe problemen door de COVID-19-maatregelen, waardoor de werking ten aanzien van hun doelgroep onder druk staat. Of ze spelen met het initiatief in op nieuwe noden die gelinkt zijn aan de coronacrisis en de daaruit voortvloeiende maatregelen.

Hoe?

De projectvoorstellen kunnen vanaf maandag 11 mei 2020 via KIOSK worden ingediend. De projectvoorstellen moeten ten laatste op vrijdag 22 mei 2020 worden ingediend.

Je kan de volledige tekst en alle info over indienen van deze projectoproep lezen op cjsm.be/jeugd/themas/projectoproep-het-kader-van-generatie-veerkracht

Lees meer

Projectoproep noodkoopwoningen

20/05/2020

Niet per se corona gerelateerd, maar wel interessant: nog tot eind juni kunnen OCMW’s, eventueel samen met een vereniging, een project indienen voor de ondersteuning van noodkopers. OCMW's kunnen een renteloze kredietlijn krijgen voor het verstrekken van renteloze leningen (via het energiehuis van de gemeente) aan noodkopers voor de energetische renovatie van noodkoopwoningen. Per noodkoopwoning krijgt men maximaal 25.000 euro. De noodkopers worden maximaal ontzorgd.

  •      Zijn er verenigingen die intekenden op zo’n project, laat het ons weten via <a href="mailto:&#104;&#97;&#x6e;&#x6e;&#x65;&#x2e;&#115;&#x74;&#x65;&#x76;&#101;&#110;&#115;&#64;&#x6e;&#101;&#116;&#119;&#101;&#114;&#107;&#x74;&#x65;&#x67;&#x65;&#x6e;&#97;&#x72;&#x6d;&#111;&#101;&#100;&#x65;&#46;&#98;&#x65;">Hanne.stevens@netwerktegenarmoede.be</a>
  • Onze vereniging SIVI, heeft zelf al heel wat ervaring met zulke projecten. Wie graag wil uitwisselen kan Ann Van Hoof contacteren via: ann.vanhoof@vzwsivi.be

  • Meer info over het Gentse project waar SIVI bij betrokken was, hier: vzwsivi.be/home/media/publicaties

Lees meer

Bemiddeling tussen huurder en verhuurder in coronatijden

15/05/2020

Heb je door de coronacrisis problemen als huurder of verhuurder van een woning? Bijvoorbeeld met de betaling van de huur, discussie over (dringende) herstellingen, aflopende of net aangegane huurcontracten, de huurwaarborg, verhuisproblemen? Dan kan je nu ook terecht bij de Vlaamse Ombudsman voor private huur.

Als huurder en verhuurder er samen niet uit raken, kan de ombudsman als onafhankelijk bemiddelaar beide partijen helpen om samen tot een oplossing te komen. De ombudsman komt niet op voor de belangen van de huurder of de verhuurder en is ook geen rechter. Hij helpt beide partijen om op korte termijn (binnen de maand) tot een akkoord te komen, dat rekening houdt met de rechten en belangen van beide partijen. Dit veronderstelt dat beide partijen minstens open staan voor overleg.

Contacteren kan via info@vlaamseombudsdienst.be of via de Vlaamse Infolijn op het telefoonnummer 1700

Aangezien dit een tijdelijk aanbod is omwille van de Coronacrisis, dien je de Vlaamse Ombudsman te contacteren voor 1 oktober. Meer info hier: vlaamseombudsdienst.be/ombs/index.html

Lees meer

Corona-intervisies

15/05/2020

Derde Corona-intervisie via Zoom dinsdag 26 mei 2020

Jullie ontvingen allemaal richtlijnen van de Vlaamse administratie rond de mogelijkheid om bepaalde activiteiten binnen de vereniging geleidelijk aan op te starten. Wellicht gingen jullie al aan de slag om een goede inschatting te maken van wat haalbaar is voor jullie vereniging. Een aantal onder jullie zullen misschien besluiten om groepsbijeenkomsten in de vereniging nog even uit te stellen, anderen zijn misschien al gestart met het uitwerken van concrete plannen maar zitten nog met heel wat praktische vraagstukken, ...

Omdat we beseffen dat er heel wat bij komt kijken en jullie mogelijk met heel wat vragen en bezorgdheden zitten, organiseren we vroeger dan gepland een intervisie rond dit thema: Heropstarten of niet? Hoe zorg je voor een veilige en kwalitatieve werking in coronatijden?

Wil je graag horen hoe andere verenigingen hier tegenover staan of dit aanpakken? Schrijf je in via onderstaande link voor de Zoom intervisie di 26.05.20 van 14u – 16u

forms.gle/JRAU6ogJknpwQDws9

Vierde corona-intervisie via Zoom dinsdag 9 juni 2020

De opdracht van verenigingen waar armen het woord nemen, is om vanuit de leefwereld van mensen in armoede in dialoog gaan met anderen, knelpunten signaleren en aanbevelingen formuleren, meer inzicht in armoede verschaffen, werken aan de maatschappelijke emancipatie van mensen in armoede, ... Op regelmatige basis in groep samenkomen is een belangrijk middel om deze opdracht waar te maken. Een prangende vraag van heel wat werkers uit verenigingen is: hoe werk je aan verandering van maatschappelijke structuren vanuit interactie en gedragenheid tussen mensen in armoede in coronatijden?

Ondanks de versoepeling van de maatregelen vrezen we dat corona nog niet meteen uit onze samenleving zal verdwijnen. Zonder vaccin is er een reële kans dat er in de toekomst opnieuw ‘lockdown’ maatregelen worden opgelegd. De effecten van de corona-crisis zijn bovendien niet te onderschatten. Het thema van deze intervisie is dus erg relevant!

Deel jouw ervaringen met andere werkers uit verenigingen en kom samen tot nieuwe ideeën... Schrijf je in via onderstaande link voor de Zoom intervisie di 09.06.20 van 14u – 16u

forms.gle/kjEEXbDFccUJu7mk8

Lees meer

Levering wegwerpmondmaskers door administratie

15/05/2020

Wij waren niet op de hoogte van deze plotse ‘doorbraak’ (anders hadden we jullie uiteraard eerder geïnformeerd). Na de oorspronkelijke mail van de administratie, die zelf ook met het nieuws overvallen werd door Zorg & Gezondheid, kwam men tot volgende regeling:

  • Levering zal plaatsvinden op maandag 18 of dinsdag 19 mei tijdens de kantooruren (reken best ruim van 8u00 tot 18u00)

  • Adreswijzigingen zijn niet mogelijk.

  • De transportfirma bezorgt (normaal) de dag voor levering een lijst met de voorzieningen die de dag erna bevoorraad gaan worden. Van zodra ik die ontvang, zal ik de verenigingen die op die lijst staan verwittigen. Concreet: check zondagavond even je mail om te zien of je op de lijst met levering voor maandag staat (men gaf mij aan dat de verwachting is dat de meeste voorzieningen maandag zullen bevoorraad worden, maar men kan dat niet garanderen).

Meer info bij Nicolas (nicolas.vanpraet@netwerktegenarmoede.be).

Lees meer

Werkingsverslag voor de Vlaamse overheid: vraag uitstel voor het indienen van goedgekeurde documenten

15/05/2020

We gaven eerder mee dat de administratie jullie een maand (= tot 1 juni) uitstel gaf voor het indienen van goedgekeurde documenten (bv. door AV goedgekeurde rekeningen). Of er 'fysieke' bijeenkomsten zullen kunnen worden georganiseerd voor 1 juni is onduidelijk en een digitaal alternatief is voor sommigen onder jullie niet mogelijk.

Daarom vroegen wij andermaal naar uitstel, maar we kregen het antwoord dat jullie zelf uitstel dienen aan te vragen. Er zijn namelijk verenigingen die er wel al in geslaagd zijn hun documenten te laten goedkeuren. Uitstel kan je aanvragen via volgend e-mailadres: armoedeverenigingen.dwvg@vlaanderen.be

Voor vragen over het werkingsverslag kan je terecht bij Nicolas: nicolas.vanpraet@netwerktegenarmoede.be of 0477/75.27.44

Lees meer

Wijzigingen in vreemdelingenrecht door corona

15/05/2020

Een aantal zaken met betrekking tot vreemdelingenrecht zijn opnieuw gewijzigd (13/05). Zo worden de termijnen voor de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen verlengd. Ook krijgen asielzoekers tijdelijk recht op tewerkstelling vanaf de asielaanvraag.

Meer info (ook over andere wijzigingen) kan je hier terugvinden:

cdn.flxml.eu/r-f52915b5d08c6e4558a66e1585e0fae9cb5e5e10d2d00f5d

Lees meer

Bednet chat met ouders over vragen afstandsonderwijs

13/05/2020

Bednet lanceert het Bednet-helpcenter, een gloednieuw platform waar ouders (en leerkrachten) terecht kunnen met vragen over onderwijs op afstand in coronatijd. Wat als één kind thuis les blijft volgen en de andere naar school mag? Wat als je met de handen in het haar zit over de taken van je kind? Iedereen kan met zijn vragen terecht op de chat. Consulente Piri: “Niet omdat we denken dat we dé antwoorden klaar hebben staan. Wel omdat we ervan overtuigd zijn dat heel wat mensen nood hebben aan iemand die even meedenkt, aanmoedigt wanneer ze twijfelen of iemand die met een frisse blik ideeën kan geven die net dat kleine verschil kunnen maken.”

Lees meer

Instructiefilmpjes mondmaskers

13/05/2020

Tip: Enkele toegankelijke instructiefilmpjes:

Stoffen mondmasker aandoen - youtube.com/watch

Stoffen mondmasker uitdoen - youtu.be/ntgNR72Rfhs

En nog een tip:

De regering kondigde vandaag (13 mei) nieuwe maatregelen aan. Binnenkort mag er terug wat meer. Hier vind je de update van De Zuidpoort.

Lees meer

Bevraging: Jongeren over corona

11/05/2020

Het Kinderrechtencommissariaat, de Kinderrechtencoalitie en het Kenniscentrum Kinderrechten lanceren een online-enquête bij 8- tot 17-jarigen. Daarin peilen ze naar de ervaringen en behoeften van kinderen en jongeren in coronatijden. De vragen gaan over thuis, schoolwerk, contact met vrienden, hoe ze zich voelen, waar ze zich zorgen over maken en wat helpt in coronatijden. De enquête loopt van maandag 11 tot en met zondag 17 mei. De resultaten worden vertaald naar het beleid en bekendgemaakt op sociale media. Daarna kan iedereen zelf aan de slag met de resultaten.

Wij delen de bevraging graag omdat we hopen zo ook de stem van kinderen en jongeren die opgroeien in armoede, te kunnen laten horen. Je vindt de enquête hier: sg.indiville.be/s3/jongerenovercorona. Als je de kans ziet om ze te verspreiden en te helpen/laten invullen door kinderen en jongeren in of rond je vereniging, zou dat zeker een verrijking zijn voor de resultaten! #jongerenovercorona

Lees meer

Groepsaankoop stoffen mondmaskers

11/05/2020

In de vorige weekmail was het nog slechts een waterkans, maar we hebben goed nieuws: dankzij maatwerkbedrijf Weerwerk kunnen we jullie stoffen mondmaskers aanbieden tegen een betaalbaar tarief en een snelle levertermijn. Bovendien steunen we hiermee de sociale economie. De prijs bedraagt €4,50 per mondmasker, exclusief 6% btw. Bestellingen zijn mogelijk vanaf 20 stuks per vereniging. Jullie betalen geen verzendingskosten, die kosten nemen we als Netwerk op ons. De facturatie gebeurt achteraf. Je betaalt als vereniging dus enkel het aantal bestelde mondmaskers. Hier vind je de technische fiche en een gebruikshandleiding met dank aan de Zuidpoort.

Snel zijn is de boodschap! Geef via dit formulier vóór woensdag 13 mei om 12u het aantal mondmaskers door dat je wil bestellen. De bestelde mondmaskers worden volgende week verstuurd via Bpost. De levering kan enkele dagen duren, afhankelijk van de drukte bij Bpost.

Bij grote interesse (en omdat het redelijk kort dag is) organiseren we extra bestelrondes.

Voor meer informatie of vragen kan je terecht bij Nicolas via nicolas.vanpraet@netwerktegenarmoede.be of 0477/75.27.44

Lees meer Download

Bevraging Ocmw's

08/05/2020

KUL, Ugent en UA nemen momenteel een enquête af bij de (Vlaamse) OCMW’s naar wijziging in hun dienstverlening tijdens Corona. De eerste resultaten vind je samengevat hier: uasocialsciences.eu.qualtrics.com/CP/File.php

Lees meer

Geen uitstel van belastingaangifte 2020, inkomsten 2019

08/05/2020

Eerder berichtten we al dat er een uitstel van betaling van belastingen komt met 2 maanden (dat gaat over de belastingen die je dit jaar moet betalen en die gebaseerd zijn op je aangifte van vorig jaar). Die info klopt nog altijd. Maar opgelet, dit mag je niet verwarren met je belastingaangifte. Daarvoor komt er geen uitstel door Corona. Je belastingaangifte (aangifte van dit jaar, 2020, over je inkomsten van vorig jaar, 2019) moet nog steeds ten laatste binnen op volgende data:

30 juni als je een papieren aangifte invult;

30 juni om je papieren antwoordformulier op het Voorstel Vereenvoudigde Aangifte in te dienen;

16 juli als je je aangifte doet via TaxOnWeb;

16 juli om via TaxOnWeb je Voorstel Vereenvoudigde Aangifte te bevestigen/verbeteren;

22 oktober als je je aangifte laat doen door een ‘mandataris’ (meestal een boekhouder of notaris).

standaard.be/cnt/dmf20200505_04945988

financien.belgium.be/nl/Actueel/belastingaangifte-hoe-wanneer-aangifte-indienen

In de Corona Update vind je nog altijd belangrijke info over hoe je de aangifte moet invullen, wat een 'voorstel van vereenvoudigde aangifte' is, wat je moet doen als je geen aangifteformulier kreeg, wat je zeker moet nakijken, hoe je hulp kan krijgen bij het invullen...Ook over het uitstel van betaling wegens Corona kan je er alles nog eens nalezen! Spreek er jullie mensen over aan, door de lockdown is er veel minder hulp dan anders en zowel de aangifteformulieren als de eerste 'aanslagen' (berekeningen van nu te betalen belasting) vallen sinds kort in de brievenbus bij de mensen... Signaleer ons zeker ook de problemen die jullie vaststellen, we proberen dit federaal ook op de agenda van de taskforce 'kwetsbare mensen' te krijgen. Mail of bel Arne bij vragen: arne.proesmans@netwerktegenarmoede.be +32475368431

Lees meer

Info voor mensen op straat

08/05/2020

Vluchtelingenwerk Vlaanderen heeft de belangrijkste informatie verzameld die mensen op straat nodig hebben en beschikbaar gemaakt. Je krijgt een overzicht van diensten in Brussel voor mensen op straat/mensen op de vlucht (opvang, psychosociale hulp, aanvraag asiel, juridisch advies, vrije tijd), in het Nederlands, Frans, Engels en Arabisch op vluchtelingenwerk.be/corona

Lees meer

Tip: Hoe herken je corona-opsporing?

08/05/2020

In deze coronatijden zijn fraudeurs heel creatief met hun pogingen tot oplichting. Hoe kan je echte oproepen onderscheiden van frauduleuze telefoontjes? Er zijn alvast een aantal dingen waar je op kan letten:

Kijk naar het telefoonnummer dat je opbelt

De coronaopsporingslijn gebruikt altijd hetzelfde vaste nummer: 02 214 19 19. Als je dus opgebeld wordt door dat nummer, dan mag je er zeker van zijn dat het om officiële opspoorders gaat. Je kan ook sms-berichten ontvangen, die komen van het nummer 8811.

Je kan best beide nummer nu al in je telefoon opslaan onder de naam 'corona-opsporing'. Dan herken je het nummer meteen wanneer je opgebeld zou worden.

Soort vragen

Zo’n opspoorder zal ook nooit naar bankgegevens vragen, of naar wanneer je van huis bent. Als je de vragen verdacht vindt, hang dan gewoon op!

Meer lezen? vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/06/opgelet-contactopsporing-bij-coronabesmetting-gebeurt-alleen-me

Lees meer

Vreemdelingen en hun rechten

08/05/2020

Impact corona op dienstverlening en rechten (o.m. verblijfsrecht en sociale rechten) van vreemdelingen

ZEKER CHECKEN: de beperkte dienstverlening van DVZ en andere federale diensten, maar ook van de rechtbanken en de diensten burgerlijke stand en bevolking van de gemeenten kunnen verregaande gevolgen hebben voor rechten van vreemdelingen (bv. bij gezinshereniging en regularisatie, daar kunnen termijnen verstrijken, kunnen inkomensvoorwaarden strenger worden…). Daarnaast zijn er uiteraard gevolgen voor reizen, verblijfsrecht en zijn sommige rechten die normaliter niet toegankelijk zijn voor bepaalde groepen nu vlotter toegankelijk (bv. geldigheid van sommige arbeidskaarten verlengd, mensen zonder wettig verblijf (wettelijk, in de praktijk is dat vaak anders) die recht krijgen op maatschappelijke dienstverlening ‘wegens overmacht’. Op sociale rechten gaan we in waar mogelijk per recht, een volledig overzicht vind je hier:

https://www.agii.be/nieuws/de-impact-van-de-covid-19-pandemie-op-de-rechtspositie-van-vreemdelingen (NL)

https://www.cire.be/impact-des-mesures-sanitaires-covid-19-sur-les-procedures/ (FR)
Bij het begin van de coronacrisis werden de kantoren van Dienst Vreemdelingenzaken gesloten, waardoor het aanvragen van asiel tijdelijk niet meer mogelijk was. Sinds 6 april is het, door middel van een online formulier, terug mogelijk om een afspraak te maken bij DVZ. Het is dus geen asielaanvraag op zich.

Uitleg over hoe asiel online aanvragen bij DVZ met vertaling van de aanvraagformulieren (wel in te vullen in het Nederlands of het Frans) en bijhorende instructies in verschillende talen:

https://www.vluchtelingenwerk.be/onlineasiel (NL)

https://www.cire.be/office-des-etrangers-introduction-de-demande-de-protection-internationale-en-ligne/ (FR)

Sinds 15 april verzorgt Vluchtelingenwerk in haar Startpunt in Brussel elke woensdagvoormiddag ook een permanentie die je helpt bij het invullen van het online formulier bij DVZ. Contacteer daarvoor griet.jacques@vluchtelingenwerk.be

Wat met gezinshereniging?

Corona heeft dus een grote impact op mensen die in een procedure gezinshereniging zitten of die moeten aanvangen (termijnen die verstrijken, waardoor rechten kunnen vervallen of mensen aan hogere inkomens vereisten moeten voldoen…) Caritas International heeft hier een specifieke dienstverlening rond en roept mensen op om zeker contact te nemen:

caritasinternational.be/nl/asiel-migratie/coronavirus-impact-op-gezinshereniging

Visie ging langs bij Pigment, een Brusselse vwawn waar veel mensen zonder papieren over de vloer komen. Lees het artikel hier.

Lees meer

Groepsaankoop beschermingsmateriaal

06/05/2020

De vraag naar extra ondersteuning voor beschermingsmateriaal naar kabinet Beke en administratie is opnieuw uitdrukkelijk gesteld, ze gaan dit op tafel leggen bij de bevoegde instanties. We hebben echter niet stilgezeten. Op basis van onze belronde, jullie antwoorden en vragen hebben we een aantal scenario's uitgewerkt waarvan we de afgelopen week en dagen getracht hebben de haalbaarheid in te schatten. Het beste scenario was een groepsaankoop van een pakket aan verschillende beschermingsmaterialen (stoffen mondmaskers, handgels, handschoenen, plexiglas, ..) maar dit aanbod is quasi onbestaand, laat staan betaalbaar. In onze zoektocht gaven we in de eerste plaats voorrang aan stoffen mondmaskers tov andere materialen (die zijn immers eenvoudiger te verkrijgen en kennen ook alternatieven).

Uit onze rondvraag blijkt dat weinig leveranciers dit aanbieden tegen een betaalbaar tarief (prijzen gaan tot €10/stuk exclusief leveringskost). In geval van een betaalbaar tarief kunnen ze amper aan de vraag voldoen waardoor de leveringstermijnen al midden juni zijn. Bovendien krijgen grotere bestellingen voorrang op kleinere bestellingen (zelfs in de sociale economie). Er bestaat nog een waterkans dat we alsnog een groepsaankoop van stoffen mondmaskers kunnen aanbieden tegen een betaalbaar tarief, maar dat weten we pas begin volgende week met zekerheid. In de verduidelijkende nota m.b.t. de richtlijnen proberen we jullie alvast op weg te helpen om aan het nodige beschermingsmateriaal te geraken.

We houden jullie op de hoogte als er nieuwe informatie beschikbaar is.

Hier vinden jullie alvast nog eens de richtlijnen in verband met preventie en hygiëne.

Lees meer Download

Verduidelijkende nota mbt corona-richtlijnen van de Vlaamse overheid

06/05/2020

Gisteren hebben jullie, vanuit de administratie, bijgestuurde richtlijnen ontvangen. Deze zijn tot stand gekomen zonder voorafgaand overleg, ondanks onze herhaaldelijke vraag om de exit-strategie mee te mogen vormgeven. In de nieuwe richtlijnen staat dat jullie op 11/05 terug kunnen opstarten als het gaat over 1-1 contacten. Groepsactiviteiten zullen mogelijk zijn vanaf 18/05. Hieraan zijn belangrijke voorwaarden verbonden.

We beseffen zeer goed dat de mogelijkheid om terug op te starten enerzijds een opluchting is, en anderzijds voor velen niet haalbaar, laat staan wenselijk. Iedere vereniging dient zelf een afweging te maken wanneer voor hen de (geleidelijke) heropstart mogelijk is. In onze verenigingen stellen we steeds het belang van de meest kwetsbaren voorop, en we moeten alles doen wat we kunnen om verdere verspreiding tegen te gaan. Zolang jullie als vereniging niet beschikken over het nodige beschermingsmateriaal en een duidelijk plan van aanpak raden we een heropstart af.

We zijn in versneld tempo bezig geweest met de opmaak van een verduidelijkende nota aanvullend op de richtlijnen, vertrekkend vanuit de context van verenigingen waar armen het woord nemen. In deze nota proberen we de richtlijnen van de overheid m.b.t. de essentiële voorwaarden voor het heropstarten van de activiteiten concreter te maken voor jullie werking. Daarnaast hebben we bruikbare informatie toegevoegd uit andere draaiboeken zoals die van de scholen en het bedrijfsleven. We beseffen dat we op dit moment nog niet op elke vraag een pasklaar antwoord kunnen geven. We hopen samen met jullie deze nota gaandeweg verder aan te vullen. Bezorg ons dus zeker jullie bedenkingen, vragen, suggesties, tips, ... die ook andere verenigingen vooruit kunnen helpen. Beelden zeggen meer dan woorden dus foto’s zijn ook welkom!

Link naar verduidelijkende nota: docs.google.com/document/d/1N5Q9_56w6ltP9M8POHKmjXpdQHsiNZ8J8Ec1kcPE0bQ/edit

Het zal opnieuw creativiteit en flexibiliteit vragen om de werkingen aan te passen aan de omstandigheden en bepaalde diensten tijdelijk anders te organiseren. Jullie hebben echter de voorbije maanden getoond dat jullie die inspanning voluit kunnen en willen leveren, waarvoor onze dank en waardering, dus we geloven erin dat we samen ook een veilige opstart kunnen organiseren.

Voor vragen kan je terecht bij Els via els.dhooge@netwerktegenarmoede.be of 0488/86.94.50 of Nicolas via nicolas.vanpraet@netwerktegenarmoede.be of 0477/75.27.44

Lees meer Download

Asielaanvragen

05/05/2020

Bij het begin van de coronacrisis werden de kantoren van Dienst Vreemdelingenzaken gesloten, waardoor het aanvragen van asiel tijdelijk niet meer mogelijk was. Sinds 6 april is het, door middel van een online formulier, terug mogelijk om een afspraak te maken bij DVZ. Het is dus geen asielaanvraag op zich.

Uitleg over hoe asiel online aanvragen bij DVZ met vertaling van de aanvraagformulieren (wel in te vullen in het Nederlands of het Frans) en bijhorende instructies in verschillende talen:

vluchtelingenwerk.be/onlineasiel (in het Nederlands)

cire.be/office-des-etrangers-introduction-de-demande-de-protection-internationale-en-ligne (in het Frans)

Sinds 15 april verzorgt Vluchtelingenwerk in haar Startpunt in Brussel elke woensdagvoormiddag ook een permanentie die je helpt bij het invullen van het online formulier bij DVZ. Contacteer daarvoor griet.jacques@vluchtelingenwerk.be

Wat met gezinshereniging?

Corona heeft dus een grote impact op mensen die in een procedure gezinshereniging zitten of die moeten aanvangen (termijnen die verstrijken, waardoor rechten kunnen vervallen of mensen aan hogere inkomens vereisten moeten voldoen…) Caritas International heeft hier een specifieke dienstverlening rond en roept mensen op om zeker contact te nemen:

caritasinternational.be/nl/asiel-migratie/coronavirus-impact-op-gezinshereniging

Lees meer

Geestelijke gezondheid

05/05/2020

De lock down heeft onmiskenbaar impact op ons aller mentaal welbevinden. Hoe hiermee omgaan?

Vzw Uylenspiegel, zelforganisatie van ervaringsdeskundigen uit de geestelijke gezondheidszorg, heeft een chat waar je kan praten met lotgenoten: uilenspiegel.net/luistergenoten

Ook het Rode Kruis heeft tips voor beroepskrachten en u en ik over omgaan met stress in tijden van corona: rodekruis.be/nieuws-kalender/nieuws/omgaan-met-stress-in-tijden-van-corona

Gekende hulplijnen zijn actief, en vaak extra bemand, en hebben specifieke tips voor deze crisisperiode. De hulp- en dienstverlening van CAW’s en JAC’s ligt niet stil, maar je kan hen tijdens Corona enkel bereiken via telefoon, mail of chat. Gesprekken (max 1 uur) met een hulpverlener verlopen via de chat. Een uitgebreid overzicht van websites, telefoonnummers… kan je terugvinden in de Corona Update.

Lees meer

Justitie - juridische hulp

05/05/2020

De Orde van Vlaamse Balies (advocaten) geeft een overzicht van de wijzigingen voor juridisch advies (gratis eerstelijnsadvies), wat met uw pro deo, (lopende) rechtszaak, bezoek in de gevangenis… advocaat.be/coronavirus/voor-rechtzoekenden

Brussel: hier vind je de aangepaste dienstverlening van de (Franstalige) ‘Commission d’aide juridique’ cajdebruxelles.be/images/coronavirus_public.pdf

Via deze link (doorklikken bovenaan in de balk op de rechtbank die je zoekt) vind je de aangepaste dienstverlening van de rechtbanken rechtbanken-tribunaux.be/nl/nieuws/aanbevelingen-ingevolge-corona

Helder Recht beantwoordt nog steeds juridische vragen rond de corona crisis. De virtuele assistente Lexie wijst je naar de juiste juridische informatie, helder uitgelegd in klare taal. Volg de gids.

Lees meer

Oproep 'Iedereen verdient vakantie' 2020

05/05/2020

Wie mensen wil helpen hun recht op vakantie waar te maken, kan een subsidieaanvraag indienen voor de projectoproep van Iedereen Verdient Vakantie 2020. Projecten die inzetten op vernieuwende manieren om drempels weg te werken in de vakantieketen, of goede praktijkvoorbeelden overdragen, komen in aanmerking. Ook projecten rond eenzaamheid, isolement en verlies zijn welkom. Want zeker in uitdagende tijden staat het wegnemen van drempels cruciaal.

Er is een totaalbedrag van 1 miljoen euro beschikbaar. We steunen maximaal 50.000 euro per project en het subsidiepercentage bedraagt maximaal 75% van de totale betoelaagbare kosten. De totale projectkost (van in aanmerking komende kosten) van jouw aanvraag moet minimaal 5000 euro bedragen.

Alle projecten moeten gerealiseerd zijn tegen 31 december 2021. Je kan een subsidieaanvraag indienen tot en met 11 juni 2020. Dat doe je zo:

Je dient een schriftelijke aanvraag in gericht aan Toerisme Vlaanderen, dienst Projectfinanciering (t.a.v Tamara Bollen), Grasmarkt 61, 1000 Brussel.

Én je dient een digitale aanvraag in (minstens het aanvraagformulier en het kosten- en financieringsplan, indien mogelijk ook andere bijlagen), gericht aan tamara.bollen@toerismevlaanderen.be.

Hier vind je de nodige informatie en formulieren voor het indienen van een project in 2020.

Lees meer

Overzicht financiële steun

05/05/2020

De laatste weken is er al veel gezegd en geschreven over maatregelen van de overheid die dat gat in uw rekening voor een stuk helpen dichten. De VRT maakte een overzicht. Opgedeeld volgens je situatie: werknemer, werkloos, werkgever, zelfstandige, student, gepensioneerd.

Opgelet, heel gebruiksvriendelijk maar niet volledig en ook maar traag geüpdatet!

Laatste update dateert van 9/4.

vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/07/op-welke-financiele-steun-kan-u-rekenen-in-coronatijden-alles-h

Lees meer

Corona-richtlijnen van de Vlaamse overheid, verlengd ook na 3 mei

30/04/2020

We stelden al meermaals de vraag aan de Vlaamse overheid wanneer verenigingen waar armen het woord nemen hun werking (geleidelijk aan) kunnen opstarten. Tot op heden is er geen vooruitzicht op wanneer dat zou zijn. Tegelijkertijd pleiten we voor een duidelijke exit-strategie zodat we ons zo goed als mogelijk kunnen voorbereiden en organiseren op een heropstart. D.w.z. dat de huidige corona-richtlijnen van kracht blijven zonder tegenbericht. We houden jullie op de hoogte mocht dat wijzigen.

Een actueel overzicht vind je hier.

BELANGRIJK: crisishulp en individuele dienstverlening (1-1 contacten), zoals kleren wassen, douchen, kan nog altijd als aan de algemene preventierichtlijnen kan worden voldaan.

Download hier het document met de meest recente richtlijnen, maar check dus zeker ook de weblink.

Voor specifieke vragen over de richtlijnen kan je terecht bij Nicolas: nicolas.vanpraet@netwerktegenarmoede.be of 0477.75.27.44

Lees meer

Digitalisering: eenvoudige handleidingen

30/04/2020

Laptops uitdelen is niet voldoende: veel mensen weten niet goed hoe ermee te werken. Help je mensen met weinig digitale vaardigheden toegang tot digitale toestellen en toepassingen geven? Dan kunnen ze daarbij waarschijnlijk wel een eenvoudige handleiding gebruiken!

De Taskforce E-inclusie verzamelde heel wat eenvoudige handleidingen en tools voor tablets, smartphone, computer, voor ouders, jongeren, in verschillende talen.

Lees meer

Problemen met budgetmeter?

30/04/2020

Voor mensen die problemen hebben om hun budgetmeter op te laden, kan Fluvius oplossingen op maat bieden. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen met financiële problemen of mensen die geen bankkaart hebben en normaal via de post opladen.

Mensen kunnen ofwel: rechtstreeks contact opnemen met Fluvius via telefoon of via een kantoor, ofwel via hun maatschappelijk werker contact opnemen.

Meer info? Contacteer Hanne (0497/67 90 64 of hanne.stevens@netwerktegenarmoede.be)

Lees meer

Projectoproep: Cera lanceert co-vitaminen voor de verenigingen

30/04/2020

Welke actie?

· Een vitamineboost van 500 euro voor armoedeorganisaties en -verenigingen.

Voor wie?

· Deze actie is bedoeld voor lokale armoedeorganisaties en -verenigingen, hun vrijwilligersgroepen en burgerinitiatieven die aan armoedebestrijding doen, en die in deze Corona-crisis geconfronteerd worden met extra kosten. Meer voorwaarden vind je in het aanvraagformulier. Indienen is enkel online mogelijk en dit tot en met 15 mei 2020 middernacht.

Lees meer

Exit-strategie en mondmaskers

28/04/2020

Een aantal onder jullie stelden ons de vraag naar een exit-strategie. Het tijdig beschikken over voldoende beschermingsmateriaal, de praktische organisatie, ... zijn vraagstukken die aan bod komen. We zijn inmiddels gestart met de voorbereiding en zijn op zoek, samen met andere armoedeorganisaties (Welzijnsschakels, ATD, Samenlevingsopbouw, ..), naar hoe we ons zo goed als mogelijk kunnen voorbereiden en organiseren op een heropstart. Tegelijkertijd blijven we jullie ondersteunen in de huidige omstandigheden. Aarzel niet om ons te contacteren n.a.v. de problematieken die zich aftekenen op het terrein.

Daarnaast zitten we mee aan tafel in de Vlaamse 'Taskforce kwetsbare gezinnen' om ervoor te zorgen dat ze mensen in armoede niet vergeten. Voor mensen in armoede bestaat het gevaar dat gevolgen op allerlei levensdomeinen nog lang zullen doorwerken. Ook hier zullen we de nood aan een duidelijke exit-strategie op tafel leggen. We informeren jullie als er nieuwe informatie beschikbaar is.

N.a.v. de berichtgeving over de mondmaskers en het intussen duidelijk is dat de overheid niet tijdig mondmaskers voor alle burgers kan voorzien zijn we, naast initiatieven van steden, organisaties, personen, ... op onszelf aangewezen. Wij hopen dat jullie, bezoekers, vrijwilligers, medestanders, ... aan voldoende mondmaskers (al dan niet een geweven sjaal of bandana) geraken. Er is inmiddels ook een nationale naai-actie opgezet door de VRT met Lieven Scheire als gezicht: maakjemondmasker.be

Helaas dreigen opnieuw de meest kwetsbaren uit de boot te vallen, we vrezen dat op vele plekken onze mensen geen of te weinig betaalbare en kwalitatieve maskers zullen hebben. Soms ontbreekt het ook aan kennis over juist gebruik. Dit willen we zoveel als mogelijk proberen te voorkomen, ook al zijn we ons ervan bewust dat dit eigenlijk niet onze opdracht is. Als we het verschil echter kunnen maken dan moeten we dat proberen doen, het zijn bijzondere tijden. Intussen zijn we gestart met een belronde waarin we jullie bevragen over wat jullie nu al doen, interesse hebben om deel te nemen aan een groepsaankoop of evt. iets kunnen betekenen voor anderen op dat vlak.

Lees meer

Nieuwe vzw-wetgeving

28/04/2020

Sinds begin dit jaar is de nieuwe VZW wetgeving van kracht. LET OP: zelfs al hebben jullie nog tot 1.1.24 om de statuten van jullie vereniging aan de nieuwe VZW wetgeving aan te passen, wees ervan bewust dat…
· indien jullie voordien iets aan de statuten willen wijzigen, jullie verondersteld worden om op datzelfde moment ook de overige zaken in regel te brengen met de nieuwe wetgeving.
· zelfs als jullie de statuten pas tegen 1 januari 2024 aanpassen, van jullie wordt verwacht dat je je vanaf 1 januari 2020 aan de nieuwe regelgeving houden. Een belangrijke wijziging om bv rekening mee te houden bij de organisatie van de op stapel staande AV's is het feit dat de oproeptermijn voor AV’s verschoven is van 8 naar 15 dagen.

Meer informatie over deze en de andere wijzigingen ivm de nieuwe vzw wetgeving vinden jullie op scwitch.be/nieuwe-vzw-wetgeving

Hier vind je de presentatie van Scwitch die gebruikt werd op het vormingsmoment voor verenigingen eind vorig jaar.

Lees meer

Signalenbundel met ervaringen rond corona-crisis

24/04/2020

Mensen in armoede ervaren structurele uitsluiting op verschillende levensdomeinen. De coronacrisis maakt de bestaande ongelijkheden extra zichtbaar, maar brengt ook nieuwe ongelijkheden en maatschappelijke uitdagingen met zich mee.

Deze signalenbundel werd van bij aanvang van de lockdown opgesteld op basis van de ervaringen van mensen in armoede van Vlaamse en Brusselse Verenigingen waar Armen het Woord Nemen, Welzijnsschakels en ATD-Vierde Wereld. Na 5 weken lockdown delen we met jullie een eerste stand van zaken rond de problemen die mensen in armoede in het dagelijkse leven ervaren.

We blijven, in samenwerking met de andere armoedeorganisaties, jullie signalen bundelen in de richting van beleidsmakers en de publieke opinie. We plannen in de loop van de komende weken nog een belronde met enkele specifieke vragen over de signalen die ons hebben bereikt en zoeken samen met jullie hoe we jullie verder kunnen ondersteunen, ook tijdens een volgende fase van versoepeling. Aarzel niet om ons te contacteren n.a.v. de problematieken die zich aftekenen op het terrein.

We volgen de situatie nauwgezet op en informeren jullie als er nieuwe informatie beschikbaar is en extra maatregelen nodig zijn. Het zal creativiteit en flexibiliteit vragen om de werkingen aan te passen aan de omstandigheden en bepaalde diensten tijdelijk anders te organiseren. Samen kunnen we het verschil maken voor mensen in armoede, ook in het post-corona tijdperk. Onze oprechte dank en waardering voor alle verenigingen voor de geleverde inspanningen!

Lees meer Download

Werknemers VWAHWN zijn essentieel beroep

24/04/2020

We kregen signalen dat in sommige verenigingen twijfel bestaat of onze werkers beschouwd worden als essentieel beroep, maar dat is wel degelijk het geval. Hieronder geven we de relevante passages mee uit het ministerieel besluit:

23 MAART 2020. - Ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 23-03-2020 en tekstbijwerking tot 17-04-2020)
Art. 8.[1 De personen zijn ertoe gehouden thuis te blijven. Het is verboden om zich op de openbare weg en in openbare plaatsen te bevinden, behalve in geval van noodzakelijkheid en omwille van dringende redenen zoals :

  • om zich te begeven van en naar de plaatsen waarvan de opening toegelaten is op basis van de artikelen 1 en 3;
  • om toegang te hebben tot bankautomaten en postkantoren;
  • om toegang te hebben tot medische zorgen;
  • om tegemoet te komen aan familiale noden, zoals een bezoek brengen aan de partner of kinderen in het kader van co-ouderschap;
  • om bijstand en zorgen te voorzien voor oudere personen, voor minderjarigen, voor mindervalide personen en voor kwetsbare personen;
  • om te zorgen voor dieren;
  • om de professionele verplaatsingen uit te voeren, met inbegrip van het woon-werkverkeer;
  • om de verplaatsingen in het kader van vrijwilligerswerk binnen een bedrijf van een cruciale sector of een essentiële dienst zoals bedoeld in artikel 3 uit te voeren, met inbegrip van het woon-werkverkeer;
  • om de activiteiten bedoeld in artikel 5, tweede lid uit te oefenen;
    om de verplaatsingen uit te voeren in het kader van artikel 6.]1

    (1)<MB 2020-04-17/02, art. 4, 004; Inwerkingtreding : 17-04-2020>

Lees meer

Hulp bij belastingaangifte

22/04/2020

Om jouw veiligheid en die van de medewerkers van de Federale Overheid te garanderen zijn alle sessies voor hulp bij het invullen van de aangiften geannuleerd, zowel in de kantoren als in de gemeenten.

Wil je hulp bij het invullen van je belastingaangifte?

De FOD Financiën vraagt je om te wachten tot je de aangifte ontvangt. Vervolgens kan je bellen naar het nummer dat op de envelop staat. Je krijgt dan een afspraak om uw aangifte te laten invullen per telefoon.

Na het invullen per telefoon, ontvang je per post een document met de meegedeelde gegevens. Je moet dat document ondertekenen en terugsturen. Je kan de indiening van je aangifte ook kunnen afronden via Tax-on-web (MyMinfin).

Klik hier voor meer informatie over de belastingaangifte.

Lees meer

Studenten lerarenopleiding ondersteunen bij pre-teaching en heropstart scholen

22/04/2020

De coronacrisis stelt de basisscholen op de proef. Zodra de basisscholen op afstand en fysiek weer lessen geven, zijn alle helpende handen nodig, zeker als het gaat om kwetsbare leerlingen.
Het netwerk Kleine Kinderen Grote Kansen biedt de mogelijkheid voor een ‘Eerste Hulp Bij grote Onderwijskansen’-stage waarbij studenten kleuteronderwijs en lager onderwijs samen met de basisschoolleraren kunnen teamteachen. Ook vanuit het Netwerk tegen Armoede hebben we hierrond input gegeven.
Studenten kunnen ook op afstand leerlingen en basisschoolleraren ondersteunen. Dit initiatief verloopt via de lerarenopleidingen verbonden aan het Kleine Kinderen Grote Kansen-netwerk die hierover met hun stagescholen communiceren.
De lerarenopleidingen ontvangen een pakket van de Koning Boudewijnstichting ter ondersteuning.

Lees meer

Online vrijetijdsbesteding - Het aanbod op een rijtje

21/04/2020

Publiq lanceerde onlangs www.UiTinhuis.be en www.ThuismetVlieg.be, waar ze samen met de cultuur- en vrijetijdssector alle tips voor digitale vrijetijdsbesteding verzamelen. Het gaat om aanbod dat gratis toegankelijk is. Zo zijn er virtuele museumtours. Je kan opnames bekijken van de beste concerten en podiumvoorstellingen, van opera tot rockconcerten tot poppentheater. Er zijn online voorleesuurtjes voor kinderen én volwassenen. En heel wat mooie films.

Lees meer

Tweede digitale intervisie: donderdag 30 april van 13.30 tot 16 uur

21/04/2020

De nood aan uitwisseling tussen werkers uit verenigingen is zeker in deze tijden van verlengde coronamaatregelen groot. De eerste intervisie die we via het digitale platform Zoom organiseerden was alvast een succes. Op vraag van de deelnemers bieden we jullie graag een tweede digitale intervisie aan, waarbij we stilstaan bij een aspect dat tijdens de eerste ‘corona-intervisie’ onvoldoende aan bod is kunnen komen, nl de mentale impact van de corona maatregelen. Hoe ga je om met de eenzaamheid en negatieve gedachten bij psychisch kwetsbare mensen? Welke rol kan je als werker en als vereniging in deze omstandigheden opnemen? Hoe bewaak je je eigen mentale grenzen/hoe zorg je voor je eigen mentale gezondheid ? Wat kunnen/ mogen/ moeten we als werker doen als we merken dat een thuissituatie uit de hand dreigt te lopen?

Schrijf je in via: forms.gle/WJwWTQmCWsgGDfXE6
Je ontvangt voor de intervisie een link om aan het videogesprek deel te nemen.

Lees meer

Bevraging rond stress en mentale gezondheid ten tijde van corona

07/04/2020

Universiteit Gent doet onderzoek naar de impact van de corona-crisis op de mentale gezondheid, relaties en stressniveau. Daarbij willen ze ook graag de stem van kwetsbare mensen aan bod laten komen.
Door de preventieregels kan dit momenteel enkel online (niet ideaal voor onze doelgroep, maar momenteel is er niet echt een alternatief). Toch belangrijk dat mensen in armoede hier ook aan kunnen deelnemen. Het onderzoek kan ook voor ons relevante info opleveren. Daarom geven we dit graag mee.

Je vindt de enquête hier.

Lees meer

Opvang van kwetsbare kinderen op school: enkele handvaten voor eerstelijnswerkers

07/04/2020

De afgelopen week hoorden we vanuit verschillende bronnen (eerstelijnswerkers en onderwijs) signalen over de spanning in een aantal gezinnen, waarbij opvang in de school misschien kan zorgen voor wat ont-spanning of minders stress in het gezin. Het blijkt in de praktijk niet altijd eenvoudig om de kinderen toe te leiden naar die opvang.

In Antwerpen hebben een aantal stadsdiensten en het LOP hebben een aantal handvaten verzameld voor eerstelijnshulpverleners, die zeker ook relevant zijn voor andere steden en gemeenten. De handvaten kunnen helpend zijn tijdens de paasvakantie, maar ook daarna mochten de lessen in de scholen opgeschort blijven. Ze verspreiden deze naar eerstelijnshulpverleners (of de organisaties waar zij werken), die nauw in contact staan met gezinnen met kinderen in het basisonderwijs (uitbreidbaar naar secundair). Ze geven deze tips.

Vorm een team met de school! Probeer samen met de school en het CLB van de school een team te vormen in de communicatie over ‘opvang op school’. Luister naar de angsten van de ouders (bijvoorbeeld over besmettingsgevaar, wat als de politie ons tegen houdt) en koppel terug naar de school om samen antwoorden te zoeken (alle preventiemaatregelen worden gerespecteerd, het is een essentiële verplaatsing in dit geval). Spreek af met de school om ook zelf actief de ouders te contacteren en de kinderen uit te nodigen. Ook voor jongeren SO is de ‘tandem’ met de school goed om hen toe te leiden.
Antwerpen richtte een centraal meldpunt op. Als kinderen niet terecht kunnen in de opvang van de school (op schooldagen & in de paasvakantie) en je schat in dat de situatie voor het gezin niet veilig is, en je hebt het akkoord van de ouders, kunnen zij met scholen en clb’s opvangmogelijkheden bekijken (bijv. geïnstalleerde alternatieve opvangplaatsen).
Bij echt bedreigende situaties e.d. blijven uiteraard de meldpunten en vertrouwenscentra (al dan niet regionaal) de eerste contactpunten.

Lees meer

Communicatie voor jongeren over corona

06/04/2020

WAT WAT is een website van meer dan 70 organisaties (Sensoa, Awel, VDAB, Child Focus,...). Je kan er als jongeren informatie, advies of hulp vinden.
Alle info vind je hier.

De Vlaamse Scholierenkoepel heeft al heel wat materiaal gepubliceerd en verzameld, wat informatief kan zijn voor verenigingen die zich vragen stellen bij de aanpak van scholen obv verhalen van leerlingen en ouders:

scholierenkoepel.be/artikels/wat-kan-ik-doen-als-mijn-school-de-richtlijnen-rond-corona-niet-volgt

scholierenkoepel.be/artikels/coronavirus-vragen-en-antwoorden-voor-scholieren

scholierenkoepel.be/artikels/vlaamse-scholierenkoepel-geschokt-over-groot-aantal-negatieve-getuigenissen-persbericht

Begeleiders zonder Grenzen is een platform dat onderwijsbegeleiders, onderzoekers en experten samenbrengt. Ze engageren zich om in deze corona-tijden zo snel mogelijk een kwaliteitsvol antwoord op je onderwijsvraag te formuleren. sites.google.com/schoolmakers.be/begeleiderszondergrenzen/homepage

Lees meer

Youth for Climate biedt hulp aan

06/04/2020

Youth for Climate zet zich graag in om verenigingen te ondersteunen tijdens deze corona-crisis. Ze kunnen zich onder meer engageren om hulppakketten of informatie (offline) tot bij onze mensen te brengen. Maar ook andere hulpvragen zijn zeker bespreekbaar.

De vrijwilligers van Youth for Climate zijn actief in Antwerpen, Leuven, Mechelen, Brussel, Sint-Niklaas en de Kempen, maar ze willen ook nog bijkomende vrijwilligers rekruteren.

Wil je hun hulp inroepen? Stuur je vraag naar solidarity@youthforclimate.be. Wil je eerst met ons afstemmen? Dat kan via Peter (peter.heirman@netwerktegenarmoede.be).

Lees meer

Centrale aanmeldingsperiodes lager én middelbaar onderwijs verlengd

03/04/2020

De centrale aanmeldingsperiodes om je kind in te schrijven in het eerste jaar van het lager en middelbaar onderwijs zijn verlengd vanwege de corona-crisis, voor zover je regio of je school deel uitmaakt van zo’n centraal aanmeldsysteem (geldt niet voor alle gemeenten en ook niet voor alle scholen). De communicatie daarover verloopt niet overal even vlot. Je checkt dus best de aanmeldingswebsite van je eigen regio of stad.

OPGELET! De verlenging verschilt ook van regio tot regio, dus goed kijken tot welke datum de aameldingsperiode is verlengd voor jouw regio.

Hier vind je alvast een voorbeeld van heldere communicatie voor het Nederlandstalig onderwijs in Brussel.

Lees meer Download

Aanpak corona-crisis op federaal niveau

02/04/2020

Op federaal niveau stemmen we af met BAPN, RWLP en BPA. Vorige week stuurden we een brief naar de kabinetten Muylle en Wilmès waarin we oproepen om ook op federaal niveau een taskforce in het leven te roepen. Die taskforce moet de dringende sociale maatregelen onderhandelen die nodig zijn om mensen in armoede te ondersteunen tijdens de Coronacrisis. We bezorgden ook al een aantal aanbevelingen. Zo vragen we bijvoorbeeld om een gecoördineerde aanpak voor de opvang van daklozen, asielzoekers, vluchtelingen en mensen zonder papieren én een proactieve aanpak voor kwetsbare patiënten wiens afspraken geannuleerd werden.

Meer info volgt snel.

Lees meer

Digitale intervisie over omgaan met Corona-maatregelen voor VWAHWN: 14 april van 13.30 tot 16 uur

02/04/2020

Het coronavirus leidde tot vergaande en ingrijpende maatregelen die ook op de werking van Verenigingen Waar Armen het Woord Nemen een enorme impact hebben. Verschillende werkers stelden ons de vraag hoe ze in deze bijzondere omstandigheden hun rol als vereniging waar armen het woord nemen kunnen blijven opnemen. We bieden aan om hierover met ons en andere werkers uit verenigingen over uit te wisselen via een Digitale Intervisie op het platform Zoom: Welke impact heeft het coronavirus op jullie werking? Met welke moeilijkheden en uitdagingen worden jullie geconfronteerd? Hoe gaan jullie hier als werker en/of vereniging mee om? Hoe hou je er zelf de moed in?

Bij voldoende interesse en afhankelijk van jullie vragen en noden willen we nadien nog bijkomende intervisies organiseren rond specifieke thema's.

De eerste Zoom Intervisie gaat door op dinsdag 14 april van 13u30 tot 16u00. Schrijf je in via: forms.gle/NWLqWddgmkrCoiGF8
Je ontvangt voor de intervisie een link om aan het videogesprek deel te nemen.

We plannen deze eerste intervisie in de tweede week van de paasvakantie. Indien we horen dat velen, bv. door verlof, niet kunnen deelnemen, organiseren we een tweede (algemene) sessie na de paasvakantie. Laat maar weten wat jullie denken! En hou de moed er in!

Lees meer

Dringende medische hulp voor mensen zonder wettig verblijf

02/04/2020

De POD maatschappelijke integratie heeft beslist om de administratieve verplichtingen voor dringende medische hulp te versoepelen, dwz. dat alle zorgen verleend aan mensen zonder wettig verblijf tussen 14 maart en 31 mei worden beschouwd als dringende medische hulp. Er is dus geen verplichting tot een attest dringende medische hulp bij het OCMW om een terugbetaling te kunnen krijgen.

Medische kaarten moeten niet beperkt worden tot 3 maanden. Beslissingen kunnen dus voor een langere periode genomen worden.
mi-is.be/nl/tools-ocmw/vragenantwoorden-verband-met-de-toepassing-van-de-wettelijke-missies-van-de-ocmws

Lees meer

Medische kosten ten gevolge van Corona-crisis

02/04/2020

Wat is het kostenplaatje van corona-behandelingen? Hier vind je meer info.

Kijk zeker naar de info van je eigen ziekenfonds:

CM : cm.be/diensten-en-voordelen/ziekte-en-behandeling/terugbetalingen-behandelingen/coronavirus/tegemoetkomingen-medische-kosten
Liberale mutualiteit : lm.be/LMPlus/coronavirus/Pages/onkosten.aspx

Socialistische Mutualiteiten : bondmoyson.be/ovl/Nieuws/pages/terugbetaling-dokterskosten.aspx

Lees meer

Richtlijnen rond beroepsgeheim als bezoeker Covid-19-virus heeft opgelopen

02/04/2020 Lees meer

Impact corona-crisis op huurders

30/03/2020

De corona-crisis heeft een grote en directe impact op huurders, zowel op de private als de sociale markt. Wil je een duidelijk en volledig overzicht van de gevolgen voor het huurrecht?
BELANGRIJK: voor sociale huurders met tijdelijke werkloosheid kan de huur versneld (al na 1 maand) verlaagd worden.

Kijk dan hier voor het overzicht.

Lees meer

Recht op opvang op school voor kwetsbare gezinnen

30/03/2020

Hoewel scholen verplicht zijn om opvang te bieden aan kinderen uit kwetsbare gezinnen, krijgen we signalen dat niet alle scholen dat respecteren. Kinderen uit onze gezinnen hebben daar wel degelijk recht op. Laat je school dit niet toe? Probeer eerst het gesprek aan te gaan met de school zelf of roep de hulp in van het clb.

Hier vind je een overzicht voor welke doelgroepen scholen opvang moeten aanbieden.

Lees meer

Actie 2020 matcht bedrijven en goede doelen

27/03/2020

Via de website Actie 2020 kun je uitzoeken of samenwerking met bedrijven mogelijk is in deze corona-tijden. Ook vanuit de bedrijfswereld komen er veel solidaire initiatieven om mensen in nood tijdens deze moeilijke weken te ondersteunen. Check of jouw vereniging hier zijn voordeel kan mee doen.

Alle info vind je hier.

Lees meer

Gezocht: 10.000 laptops voor kwetsbare gezinnen

27/03/2020

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts gaat samen met DigitalForYouth.be en de Koning Boudewijnstichting op zoek naar 10.000 laptops voor leerlingen uit het middelbaar onderwijs die thuis geen computer hebben.Ze zijn bedoeld voor secundair onderwijs. Scholen zullen via de koepels kunnen signaleren welke scholieren thuis geen pc of laptop hebben.
Opmerking hierbij: We verwachten dat scholen zicht hebben op welke gezinnen en hoeveel, maar verenigingen weten dat deels ook/beter. Dus spreek secundaire scholen in je netwerk aan en geef gezinnen door die er nood aan hebben!!! Proactief handelen want bvb OVSG roept scholen op om te vragen naar laptops bij de koepel.
elke-leerling-online.coronadenktank.be Georganiseerd laptops uitlenen aan onze meest kwetsbare leerlingen. Je kan je daar aanmelden om laptop te vragen of ter beschikking te stellen. ism SOM en Leuven Leert leuvenleert.bpart.be

Lees meer

Zoek de juiste vrijwilligers via vrijwilligersparaat.be

27/03/2020

Het is niet vanzelfsprekend om in de massale golf van solidariteit de juiste hulp te vinden. Daarom lanceert het Steunpunt Vrijwilligerswerk vrijwilligersparaat.be. Een handige tool waarmee je gericht vrijwilligers kunt zoeken in je regio. De website zorgt ook voor een matching.

Alle info vind je hier.

Lees meer

Vragen over tijdelijke werkloosheid? ACV en ABVV geven antwoord

26/03/2020 Lees meer

Geen afsluitingen van gas, water en elektriciteit tijdens corona-crisis

25/03/2020

Zolang de strikte corona-maatregelen van kracht zijn, zullen er geen afsluitingen gebeuren van water, gas of elektriciteit.

Alle info vind je hier.

Lees meer

Welzijnszorg lanceert extra projectoproep voor corona-kosten

25/03/2020

Veel organisaties kampen met extra kosten als gevolg van de corona-crisis. Extra telefoonkosten omdat groepsactiviteiten niet meer mogen plaatsvinden. Extra communicatiemateriaal moet worden aangemaakt. En dan zijn er nog de vele problemen bij concrete noodhulp: te weinig producten in voorraad door hamstergedrag, producten moeten tot bij de mensen geraken, nu zij die niet zomaa kunnen komen ophalen. Vrijwilligers haken af omdat ze tot een risicogroep behoren of ziek worden.

Daarom lanceert Welzijnszorg een extra projectoproep. Kleine organisaties die met extra kosten geconfronteerd worden, kunnen steun krijgen tussen €250 en €500. De oproep mikt op organisaties met maximaal 3 personeelsleden. Aanvragen kan tot 6 april. De steun wordt dan uitgekeerd vanaf 15 april. Op 9 april weet je al of de steun al dan niet toegekend wordt.

Alle info vind je hier.

Lees meer

Armoedesensitiviteitsscan

23/03/2020 Lees meer

Coachingtraject

23/03/2020 Lees meer

IGO-controles opgeschort

23/03/2020

Zolang de Coronamaatregelen van kracht zijn, worden de controles op het IGO door de postbodes opgeschort.

Alle info vind je hier.

Lees meer

Koning Boudewijnstichting lanceert dringende oproep voor organisaties die werken met mensen in armoede

23/03/2020

Om de gevolgen de corona-crisis snel te kunnen opvangen kunnen organisaties nu intekenen op een projectoproep van de Koning Boudewijnstichting via een versnelde procedure. Steun bedraagt €10.000. Indienen kan tot 5 mei.

Alle info vind je hier.

Lees meer

Telenet biedt gratis Wifree-accounts aan via Ocmw's en scholen - Proximus doet aanbod via scholen

23/03/2020

Telenet heeft een aanbod voor kansarme internet-gebruikers. Ocmw’s en scholen kunnen voor kwetsbare gezinnen gratis Wifree-logins aanvragen. Daarmee kun je kostenloos surfen via het Wifree-netwerk, dat gebruikt maakt van het bestaande Telenet-netwerk. Na navraag blijkt dat ook verenigingen dit kunnen aanvragen. Het meest praktisch is als jullie de codes rechtstreeks aanvragen via hotspot.info@telenetgroup.be. Stem eerst af met de gezinnen die zo’n code willen en ook met de scholen waar ze school lopen, om dubbele aanvragen te vermijden. Telenet hanteert het principe van 1 code per gezin.

Hou er wel rekening mee dat dit geen wonderoplossing is. De kwaliteit van de internetverbinding kan sterk variëren, afhankelijk van de locatie vanwaar je inlogt. Dit zal dus zeker niet voor iedereen een oplossing bieden, maar kan een deel van de gebruikers wel in staat stellen om toegang te hebben tot e-mail, chatdiensten, Smartschool of online informatie van bevoegde diensten.

Meer info vind je hier.

Ondertussen biedt ook Proximus gratis accounts aan, maar enkel via scholen. Je spreekt dus best scholen aan waar kinderen uit je groep school lopen. Zij kunnen per leerling een account aanvragen bij csr@proximus.com.

Lees meer

Veel gestelde vragen voor huurders

23/03/2020

Het Vlaams Huurdersplatform bundelde een aantal veel gestelde vragen (en antwoorden!) waarmee huurders in de corona-crisis geconfronteerd worden.

Alle info vind je hier.

Lees meer

Workshops

23/03/2020 Lees meer

Veelgestelde vragen over impact coronavirus op mensen met een handicap

20/03/2020 Lees meer

De meest recente corona-richtlijnen voor onze verenigingen

19/03/2020

De meest recente richtlijnen vind je hier: zorg-en-gezondheid.be/uitbraak-coronavirus-covid-19

BELANGRIJK: Individuele dienstverlening, zoals kleren wassen en douchen, kan nog altijd als aan de algemene preventierichtlijnen kan worden voldaan.

Download hier de meest recente richtlijnen, maar check vooral de website voor de meest acuele info.

Lees meer Download

Tips voor ouders in lockdown

19/03/2020

Het is niet vanzelfsprekend om als ouder je kind een zinvolle dagbesteding aan te bieden, en voor kwetsbare ouders is dat vaak nog moeilijker omdat ze ook met andere, nog acutere noden geconfronteerd worden dan in 'normale tijden'. Daarom zetten we hier enkele tips op een rijtje om de dag voor kinderen zo aangenaam en zinvol mogelijk te maken en de leerachterstand te beperken.

Download hier de tips.

Lees meer Download

Deel je ervaringen rond corona-crisis met het Netwerk tegen Armoede

17/03/2020

Samen met de partners uit de sector willen we signalen bundelen van mensen in armoede die getroffen worden door de corona-crisis. Misschien worden ze zelf ziek, maar, minstens even belangrijk, krijgen ze (nog) moeilijker toegang tot zorg of dienstverlening. Of zien jullie goede praktijken die kunnen gelden als voorbeeld voor anderen?

We vragen expliciet jullie hulp om dit in kaart te brengen door deze korte bevraging in te vullen: https://forms.gle/iwV2n7n6FsagkjkT9

Lees meer

Meertalige info over coronavirus

17/03/2020

De Vlaamse overheid heeft de belangrijkste informatie over het coronavirus laten vertalen in verschillende talen, in samenwerking met Samenlevingsopbouw. Zo hebben ook anderstaligen toegang tot essentiële info om jezelf en anderen te beschermen. Uiteraard is het aan te bevelen dat je dit aanbod ook als vereniging verder verspreidt richting de doelgroep voor wie bezoekers of vrijwilligers bereikt die het Nederlands niet machtig zijn.

Alle info vind je hier.

Lees meer

Uitbetaling eerste subsidieschijf

17/03/2020

Jullie hebben ongetwijfeld met zijn allen gemerkt dat de eerste schijf van de subsidies voor 2020 nog steeds niet is uitbetaald. Wij hebben er bij de administratie al herhaaldelijk op aangedrongen dat dit zo snel mogelijk in orde moet gebracht worden. We beseffen ten volle dat dit jullie in een moeilijke situatie brengt, zeker in combinatie met de corona-crisis.

De vertraging is veroorzaakt door technische problemen met het automatische betalingssysteem waardoor men dient over te schakelen naar manuele uitbetaling. Helaas kan men ons nog geen duidelijkheid verschaffen over wanneer dit in orde komt maar men heeft ons beloofd om dit zo snel als mogelijk uit te voeren. We houden de vinger aan de pols en van zodra we hier meer info over hebben, sturen we die uiteraard meteen door aan jullie.

Voor vragen kun je terecht bij Nicolas (nicolas.vanpraet@netwerktegenarmoede.be, 0477/75.27.44).

Lees meer

Werkingsverslag voor de Vlaamse overheid: zit je met vragen of laat je het graag nalezen?

13/03/2020

Zoals jullie weten dient elke erkende vereniging waar armen het woord nemen, voor 1 mei, een werkingsverslag over het voorbije werkingsjaar in te dienen. Het werkingsverslag omvat een inhoudelijk en een financieel luik. Het modelformulier voor het inhoudelijk verslag kreeg een kleine herwerking (visueel, niet inhoudelijk). Eveneens werden de praktische richtlijnen bij verzending en het mailadres aangepast. Het herwerkte modelformulier met de praktische richtlijnen kan je hier downloaden.

Een overzicht van veelgestelde vragen ter ondersteuning vind je hier. Vragen kan je stellen aan Els (Limburg, Kempen, stad Antwerpen, MAP+) via els.dhooge@netwerktegenarmoede.be, Nicolas (West-Vlaanderen) via nicolas.vanpraet@netwerktegenarmoede.be, Katty (Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen) via katty.creytens@netwerktegenarmoede.be of Barbara via barbara.goethals@netwerktegenarmoede.be (Brussel). Graag voor 13 april bezorgen als we mee nalezen voor inhoudelijke feedback.

Langs deze weg ook een oproep om ons jullie definitieve werkingsverslag (na indienen) te bezorgen.

Lees meer Download

Actie voor een sterke non-profit op 5 maart in Brussel

02/03/2020

De mensen uit de non-profit (zorg, welzijn, armoedebestrijding, …) krijgen het steeds moeilijker. De gevolgen van het Vlaamse besparingsbeleid worden pijnlijk duidelijk. Hoog tijd om te investeren in een warme samenleving en het kille besparingsbeleid om te gooien. Vanuit het Netwerk tegen Armoede willen we ons solidair tonen met deze protestbeweging en zullen we ook met een delegatie aanwezig zijn.
Komen jullie als vereniging ook mee actie voeren? Laat het dan snel weten aan Peter (peter.heirman@netwerktegenarmoede.be). Afspraak om 10.30 uur aan Brussel-Centraal (Europaplein). Wij stappen mee met de Vuurwerk-vlag.

Lees meer

Informatiesessie over subsidieregelingen voor projecten met sociaal-culturele ambitie op 18 maart in Brussel

02/03/2020

Heb je een mooi idee voor een sociaal-cultureel project maar ontbreken de middelen om het te realiseren? Ben je met je organisatie op zoek naar subsidiemogelijkheden om je werking een sociaal-culturele invulling te geven? In beide gevallen ben je welkom op de informatiesessie van woensdag 18 maart bij Socius. We belichten er drie subsidieregelingen: sociaal-culturele projecten met laboratoriumrol, bovenlokale cultuurprojecten en innovatieve partnerprojecten.

Iets voor jouw organisatie? Bekijk het programma en schrijf je in.

Deadline voor het indienen van bovenlokale cultuurprojecten is 15 mei. Alle info vind je hier.

Lees meer

Talent on stage 2.0 op 1 april in Antwerpen

02/03/2020

Onderwijs speelt een levensbelangrijke rol om het diverse talent in een grootstad als Antwerpen tot bloei te laten komen. Het Minderhedenforum brengt dat talent voor en in de klas op het podium en belicht goede praktijken die diversiteit in het onderwijs tot een succes maken. Met boeiende bijdragen van leraars, ouders en begeleiders.

Het Netwerk tegen Armoede mag 10 vrijkaarten weggeven aan geïnteresseerde mensen uit onze verenigingen. Wil jij de avond bijwonen? Mail dan naar Nele (nele.schroyen@netwerktegenarmoede.be). Zij geeft je alle verdere praktische informatie. Alle info over de avond vind je hier.

Lees meer

Werken aan geletterdheid

02/03/2020

Hoor je dit wel eens vallen in je vereniging? “Dat formulier vul ik thuis wel in.” “Ik ben mijn bril vergeten.” “Mijn geschrift kan niemand lezen. Schrijf jij het anders even op?” “Een computer, dat is niks voor mij.”

Dan zou het wel eens kunnen dat die persoon laaggeletterd is. Als je denkt aan mensen in je vereniging die aan hun geletterdheidscompententies zouden kunnen en willen werken, kan je hen helpen de stap te zetten.
Bijvoorbeeld naar het centrum voor basiseducatie in je buurt. Zij geven cursussen in basisvaardigheden zoals taal, wiskunde, maatschappijoriëntatie en computerlessen. Je kan het open aanbod volgen, maar ze organiseren ook maatwerk in organisaties.

Andere mogelijkheden voor volwassenen:
· Ook als volwassene kan je je diploma secundair onderwijs halen, een beroepsgerichte vorming volgen, Nederlands als tweede taal of een andere taal leren – in het volwassenenonderwijs. Kijk op vlaanderen.be/een-diploma-secundair-onderwijs-behalen-via-het-secundair-volwassenenonderwijs-vroeger-tweedekansonderwijs
· De Vormingplus-centra bieden een brede waaier aan activiteiten om je in je vrije tijd verder te ontwikkelen en je persoonlijke en sociale competenties te vergroten.

Lees meer

Basisvorming voor werkers uit verenigingen vanaf 12 mei bij Netwerk tegen Armoede

24/02/2020

De basisvorming voor werkers start in mei en is in de eerste plaats bedoeld voor nieuwe medewerkers van verenigingen waar armen het woord nemen. De basisvorming gaat over de verschillende aspecten van het werk binnen een vereniging: wat is armoede en structurele armoedebestrijding, welke zijn de 6 criteria en hoe ga je ermee aan de slag, hoe pak je beleidswerk aan in je vereniging, ... De theorie wordt steeds teruggekoppeld naar praktijkervaringen.

Wanneer: di 12/5, do 11/6 en vrij 12/6 (tweedaagse met overnachting), do 10/9, di 20/10.

Waar: Aromagebouw Vooruitgangstraat 323 b6 - 1030 Brussel, behalve de tweedaagse, die is op verplaatsing.

De basisvorming is gratis en wordt in haar geheel gevolgd. Per editie neemt maar 1 persoon per vereniging deel. Inschrijven voor de vorming doe je bij Wouter via wouter.cox@netwerktegenarmoede.be of 0492/72.52.39.

Lees meer

Gezocht: ervaringen van 65-plussers met IGO en strengere controle op afwezigheid/vakantie

24/02/2020

De ‘Inkomensgarantie voor Ouderen’ of ‘IGO’ kan je het makkelijkst omschrijven als een ‘leefloon voor ouderen’ dat je als 65+er krijgt. Sinds vorige zomer worden mensen met zo’n IGO strenger gecontroleerd wanneer ze even of voor langere tijd van huis zijn. De controle gebeurt nu bij iedereen en door de postbodes van bpost. Hier lees je hoe we daar tot nu op reageerden.

Onze acties kwamen er omdat enkele verenigingen zelf aan onze mouw trokken, zij leverden al heel wat ervaringen. Maar we zoeken nog extra ervaringen. Oók mensen met IGO die nog niet te maken kregen met de nieuwe controles kunnen ons helpen.

Belangrijk: op 3 maart is er, méé onder onze druk, een hoorzitting in het parlement waar ook wij gehoord worden. Heel kort dag, we know, maar wat tegen dan binnen is, kunnen we al gebruiken. Uiteraard kan alles wat jullie ons nadien bezorgen ook nog helpen, we verwachten jammer genoeg niet dat dit 1-2-3 opgelost zal zijn.
Alle ervaringen, hoe beperkt ook, zijn welkom en mag je bezorgen via mail (liefst) of telefoon aan Arne arne.proesmans@netwerktegenarmoede.be 0475/36.84.31.

Hier vind je een documentje met meer uitleg en een aantal vragen voor de IGO-ers in jullie vereniging. Uiteraard behandelen we alles anoniem.

Lees meer Download

Fonds Celina Ramos voor projecten gericht op mensen in armoede

18/02/2020

Het Fonds verleent eenmalige of verlengde steun op lange termijn aan kleine projecten die iets veranderen aan de situatie van mensen die in armoede leven. Het Fonds steunt kleinschalige projecten die ijveren voor een betere en rechtvaardige wereld voor de meest kwetsbaren.

Momenteel loopt een projectoproep voor verlengde steun. Alle info vind je hier.

Lees meer

Ons nieuwe logo, huisstijl en website

18/02/2020

Zoals jullie ongetwijfeld al vernamen via de Startdag, nieuwsbrief of weekmail, is onze gloednieuwe website online gegaan. Met nieuwe huisstijl en nieuw logo. Hierbij sturen we jullie ons nieuwe logo. Graag voortaan dit gebruiken als jullie in je eigen externe en interne communicatie naar het Netwerk tegen Armoede verwijzen.

Download hier het nieuwe logo.

Check onze nieuwe website op www.netwerktegenarmoede.be.

Lees meer

Overlegdag op 20 februari over wonen, GPMI en het meerjarenplan van het Netwerk tegen Armoede - Werkgroep wonen gaat niet door!

18/02/2020

Onze volgende overlegdag met verenigingen vindt plaats op donderdag 20 februari 2020 (let op de mooie datum!) bij het Netwerk tegen Armoede. We starten met onthaal vanaf 9u30. De werkgroepen gaan
door van 10u tot 12u30. Jullie kunnen kiezen tussen volgende 3 thema’s:

1. Wonen: wat heeft de Vlaamse regering de komende jaren voor ons in petto?

In deze groep kijken we samen naar de plannen van de nieuwe Vlaamse regering in het beleidsdomein wonen: Wat komt er in de komende jaren op ons af? Waar willen we zeker samen rond werken? Wat is er prioriteit? Onderwerpen die zeker al aan bod zullen komen zijn de nieuwe regels inzake woonkwaliteit, nieuwe regels in verband met de toewijzing van sociale woningen, de plannen rond dakloosheid, enz. We focussen op de plannen rond betaalbaarheid en kwaliteit van de private en sociale huurmarkt. Meer info en inschrijven bij hanne.stevens@netwerktegenarmoede.be.

2. Geïndividualiseerd Project Maatschappelijke Integratie (GPMI) : wat zijn jullie ervaringen?

Sinds 2016 moet iedereen die een leefloon wilt ontvangen een Geïndividualiseerd Project Maatschappelijke Integratie (GPMI) ondertekenen. Het GPMI is een soort contract waarbij aan de persoon allerlei voorwaarden opgelegd worden om zijn of haar leefloon te ontvangen. De overheid zal in de komende maanden het GPMI evalueren en dan willen wij natuurlijk dat ze ook rekening houden met de mening van mensen in armoede! Wij weten dat er heel wat problemen zijn met het GPMI (veel eisen, niet iedereen weet wat in zijn / haar contract staat, contracten worden plots opgezegd,…) maar organiseren deze bevraging omdat we graag van jullie horen hoe alles op dit moment loopt en hoe jullie de minister zouden adviseren. Wij horen het graag op 20 februari !

Deze sessie wordt georganiseerd door het Belgisch Netwerk samen met het Netwerk tegen Armoede. Ook de collega’s van het Waals Netwerk hebben we uitgenodigd.

Inschrijven en meer info bij caroline.vanderhoeven@bapn.be

3. Meerjarenplan

In deze groep focussen we samen nog eens op een aantal specifieke elementen van het meerjarenplan van het Netwerk tegen Armoede. We hakken geen grote knopen meer door (dat deden we eerder samen al op het forum in november en op de startdag in januari) maar nemen de tijd om eens rustig door te praten over een aantal mogelijke pistes voor de toekomst. Bijvoorbeeld: wil je graag mee nadenken over de groepsbijeenkomsten (overlegdag, forum, ..) van de toekomst? Of hoe het Netwerk straffer naar buiten kan komen via digitale en creatieve acties? Of? ... Dan ben jij de persoon die we zoeken om te komen meepraten! Het maakt
niet uit of je al eerder deelnam aan bv. het forum of de startdag. Voorkennis
is dus niet vereist.
Meer info en inschrijven bij nicolas.vanpraet@netwerktegenarmoede.be.

Lees meer

PC Solidarity

18/02/2020

Vzw DigitalForYouth.be steunt elk project van algemeen belang dat bijdraagt tot de ontwikkeling van de digitale vaardigheden van kwetsbare jongeren (tussen 6 en 25 jaar) via het verschaffen van computers en financiële steun. Deze oproep richt zich hoofdzakelijk tot vzw’s.

Indienen tot en met 27 februari. Alle info vind je hier.

Lees meer

Thema 17 oktober 2020: Onderbescherming en inkomen

18/02/2020

Na consultatie van de verenigingen en fiat van de Raad van Bestuur gaan we aan de slag voor de campagne in aanloop naar 17 oktober 2020. De campagne zal focussen op onderbescherming en inkomen. We stellen vast dat steeds meer mensen hun recht op een uitkering of een inkomen niet kunnen opnemen door toenemende drempels en voorwaarden. Daardoor verdwijnen mensen wel uit de statistieken, maar wordt hun probleem niet opgelost. Integendeel, dit versterkt de armoede van veel mensen nog.

Met de campagne willen we die toenemende onderbescherming aanklagen, maar ook de kijk op mensen in armoede die erachter schuil gaat. De vaak overdreven en weinig zinvolle controles (kijk ook naar de recente actie rond IGO in het persoverzicht) beschouwt elke kwetsbare mens als een verdachte van sociale fraude, terwijl het probleem van de onderbescherming vele malen groter is dan die sociale fraude. Tegelijk doen we een aantal gerichte aanbevelingen om die onderbescherming tegen te gaan.

De campagne wordt opgehangen aan vier profielen die de toenemende drempels aan den lijve ondervinden: langdurig werkzoekende, leefloner, langdurig zieke en sociale huurder. We gaan die mensen ook echt zoeken in onze verenigingen en het gezicht van de campagne laten zijn. Net als vorige jaren (burgemeesterssjerp, langste schoolbord) zullen we een verbindend element voorstellen waar jullie als vereniging jullie lokale campagne kunnen aan ophangen.

Dit thema is trouwens ook lokaal heel goed te vertalen. Concreet doen we vanuit de staf volgende suggesties:

  • aanvullende steun: we zien steeds vaker het referentiebudget (Remi) opduiken om aanvullende steun daaraan te koppelen. Klinkt goed, maar is het niet als die Remi gebruikt wordt om aanvullende steun tot het absolute minimum te beperken en als lokale besturen zich gaan moeien met waaraan cliënten hun geld mogen of moeten uitgeven.
  • Lokale fiscaliteit: kan groot mattheüs-effect hebben. Opcentiemen verlagen bvb. brengt niets op voor huurders, maar roomt wel middelen af om nog lokaal sociaal beleid te kunnen voeren.
  • Schuldhulpverlening: lange wachtlijsten of soms worden mensen gedwongen om onmiddellijk in budgetbeheer te gaan in plaats van budgetbegeleiding.
  • Er zijn zeker nog andere mogelijkheden om dit thema lokaal te vertalen.

Meer info over campagne en campagnemateriaal volgt heel binnenkort.

Lees meer

Week van de vrijwilliger van 29 februari tot 8 maart

18/02/2020

Van 29 februari tot 8 maart vieren we het vrijwilligerswerk en zetten we alle vrijwilligers in de kijker. Wat zijn jouw plannen voor de Week van de Vrijwilliger?
Leuke bedankjes en promotiemateriaal? Een interessante studiedag of een mooi dankwoord?
Een pure campagne via sociale media? Of meedoen met de actie van merci?

We zetten de mogelijkheden op een rijtje:

  • Bestel je bedankjes en campagnemateriaal
    Heb je al aan bedankjes voor je vrijwilligers gedacht? Steunpunt Vrijwilligerswerk helpt je een handje en biedt je
    graag een aantal opties aan in hun webshop.
  • Kom naar de studiedag op 5 maart
    Tijdens de studiedag op 5 maart gaan we het onder andere hebben over het ontwikkelen van een veilig
    vrijwilligersklimaat. Je bent van harte welkom in De Stroming (Antwerpen), van 10u tot 15u30. Inschrijven
    kan tot 26 februari
    .
  • Kleur je campagne met gratis visuals
    Affiches, e-cards en afbeeldingen voor je sociale media? Download onze gratis visuals om je campagne kleur te
    geven.
  • Doe mee met de merci-chocolade-actie
    Post tijdens de Week van de Vrijwilliger een leuke foto op jouw of onze Facebook- of Instagrampagina waarop je
    je vrijwilligers bedankt met chocolade van merci. Vermeld de hashtag #mercivrijwilliger en maak iedere dag kans
    op een leuk verrassingspakket, samengesteld door Merci en het Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk. Alle details
    over deze actie volgen binnenkort.
  • Deel het dankwoord van Eva Hambach
    Vanaf 17 februari verschijnt het dankwoord voor vrijwilligers van Eva Hambach dat je kan delen en verspreiden
    waar en wanneer je maar wilt.
  • Vier met ons mee op sociale media
    Deel je berichten over de Week van de Vrijwilliger op sociale media, gebruik de hashtags #vrijwilligersweek en

    weekvandevrijwilliger. Wie weet worden je berichten wel opgepikt door het Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk.

    Sharing is caring!

Lees meer

Gezocht: Alleenstaande vaders in armoede voor thesisonderzoek

10/02/2020

In het kader van een thesisonderzoek rond alleenstaande vaders in armoede is studente Laura Engels op zoek naar deelnemers. Om het onderzoek kwalitatief te laten gelden, hoopt ze minstens 6 deelnemers te vinden. Zij zouden via een interview (individueel of focusgroep) bevraagd worden naar hun beleving van armoede als alleenstaande vader(s). De interviews zouden plaatsvinden tussen maart en april.

Heb je interesse of ken je mensen die graag willen meewerken? Neem contact op met Laura Engels laengels.engels@ugent.be.

Lees meer

Mezuri, softwaretool voor beter inzicht in hulptraject: voorstelling op 9 maart in Leuven

10/02/2020

Werk je als hulpverlener, begeleider of coach? Heb je ook wel eens het gevoel dat je moeilijk inzicht krijgt in het begeleidingstraject dat je samen met mensen aflegt? Wat werkt en wat werkt niet? Wie kunnen we nog betrekken?

Mezuri is een softwaretool die die trajecten tastbaar maakt en helpt om de impact makkelijker in beeld te krijgen. In tegenstelling tot registratietools gaat het hier niet om cijfers en grafieken, maar staan mensen en hun rechten centraal. Samen met Buurtwerk ‘t Lampeke ontwikkelde Kunlabora een prototype van deze tool. Na een test binnen een pilootproject met gezinscoaches (Huis van het Kind Leuven) en met sociaal werkers van CAW Oost-Brabant werd de tool verder verfijnd.

Mezuri wordt voorgesteld op 9 maart bij Kinderwerking Fabota (Riddersstraat 33, Leuven) van 10 tot 12.15, met afsluitende broodjeslunch en persmoment. Inschrijven kan hier.

Lees meer

Prijs Armoede Uitsluiten 2020 van Welzijnszorg

10/02/2020

Organisaties die de brug slaan tussen mensen, groepen en gemeenschappen om armoede aan te pakken, zetten we graag in de bloemetjes met deze Prijs Armoede Uitsluiten. Een samenleving zonder armoede en uitsluiting is voor Welzijnszorg een inclusieve samenleving. Iedereen, ongeacht afkomst of mogelijkheden, en op basis van gelijkwaardige rechten en plichten, heeft een plek. Solidariteit verbindt mensen en groepen.

Welzijnszorg wil dit jaar met de Prijs Armoede Uitsluiten initiatieven en organisaties bekronen die het wij-zij-denken doorbreken: zij die armoede aanpakken door over de grenzen van levensbeschouwing, nationaliteit, afkomst en culturen heen vanuit een open, leergierige houding de brug te slaan tussen mensen in Vlaanderen en/of Brussel.

Op 30 mei 2020 maakt Welzijnszorg de laureaat van de Prijs Armoede Uitsluiten 2020 bekend tijdens haar Picknick Solidair in Leuven. Vijf genomineerden krijgen een infostand tijdens Picknick Solidair én een voorstellingfilmpje van hun werking. De laureaat gaat naar huis met het brons ‘De Levensloop’ en €20.000.

Interesse? Nomineer dan jouw organisatie voor de Prijs Armoede Uitsluiten 2020. Deadline is 15 april. Alle info over de Prijs Armoede Uitsluiten 2020 vind je hier.

Lees meer

30 mei: Picknick Solidair ter gelegenheid van 50 jaar Welzijnszorg

03/02/2020

Welzijnszorg is 50 jaar en de viering daarvan wordt afgesloten met een gigantisch solidariteitsfeest op 30 mei in Leuven. Meer info volgt nog, maar je kunt alvast je eigen affiche maken om zichtbaar aanwezig te zijn.

Alle info vind je hier.

Lees meer

Netwerk Basiseducatie focust op ouders met jonge kinderen

03/02/2020

1 op de 10 ouders van kinderen in het kleuter- en lager onderwijs in Vlaanderen is laaggeletterd. Zij hebben moeite met taal, rekenen en de digitale wereld. Vaardigheden die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren en participeren in de maatschappij. Ze zijn ook belangrijk om je kinderen te helpen groeien en ontwikkelen. En om betrokken te zijn bij de school.

Sterke ouders, sterke kinderen
Het Netwerk Basiseducatie focust dit schooljaar op het versterken van ouders met jonge kinderen. Want werken aan geletterdheid betekent kansen verhogen: voor ouders én hun kinderen. Zo kunnen we voorkomen dat laaggeletterdheid van generatie op generatie verder gaat. Wil jij het Centrum Basiseducatie uit jouw regio uitnodigen bij de vereniging? Of kijken hoe jullie kunnen samenwerken of misschien een aanbod op maat uitwerken?

Contacteer het Centrum Basiseducatie in je buurt.

Lees meer

Oproep: concrete ervaringen met sociale huurprijzen

03/02/2020

Voor vele huurders van een sociale woning bracht de eindejaarsperiode een bitter cadeau. Met ingang van 1 januari 2020 betalen zij namelijk een stuk meer voor hun sociale woning dan in 2019. Ondertussen zijn de verhoogde huurprijzen voor sociale woningen een week in voege. Wie van de ene op de andere maand rekening moet houden met een grote bijkomende uitgave in de sociale huur en daarnaast al moeilijk rondkomt kan zijn hoofd niet of nog nauwelijks boven water houden. Voor kwetsbare sociale huurders dreigt deze stijging van de huurprijs dan ook een drama te worden. (Wieder vzw, 14 januari 2020).

Zoals eerder al gezegd willen we met het Netwerk deze problematiek in kaart brengen. Het is op dit moment immers nog onduidelijk wat de verschillende nieuwe berekeningen qua prijsstijgingen teweeg brengen. De ene huurder kan bijvoorbeeld enkel de energiecorrectie te slikken krijgen, terwijl een andere huurder plots meer moet betalen door én de correctie én het meetellen van de inkomens van zijn kinderen. De ene huurder betaalt 50 euro meer per maand, terwijl de andere van 500 naar 900 euro per maand gaat.

We willen dus zo veel mogelijk ervaringen verzamelen. Wieder maakte hiervoor een handige fiche op. We vragen jullie om zo veel mogelijk deze fiche te gebruiken en de ingevulde exemplaren (liefst tegen 15/02) terug aan ons te bezorgen (hanne.stevens@netwerktegenarmoede.be) Op basis van deze fiches kunnen wij de analyse /een dossier maken en de problematiek aankaarten op Vlaams niveau. Op basis van deze fiches én de concrete ervaringen van mensen in armoede kunnen jullie zelf ook de dialoog aangaan op lokaal niveau. Aarzel niet om jullie SHM, lokaal bestuur, OCMW, CAW, ….rond de tafel te verzamelen.

Daarnaast sturen we jullie ook een modelbrief van VHP mee om te gebruiken richting huisvestingsmaatschappij. Niet elke SHM verklaart immers op basis van welke variabelen de nieuwe huurprijsberekening gemaakt is. Net daarin zijn we ook geïnteresseerd!

Indien jullie nog met vragen zitten, aarzel niet ons te contacteren. Voor individuele problemen/begeleiding kunnen jullie ook altijd met de huurdersbond contact opnemen.

Lees meer

Oproep: Hoe verloopt de participatie in jouw vervoerregio?

03/02/2020

De vorige minister van Mobiliteit Ben Weyts zette het concept basisbereikbaarheid in gang. Dat moest in de plaats komen van de basismobiliteit. De uitrol ervan heeft behoorlijk wat vertraging opgelopen en is ook door de huidige minister, Lydia Peeters, een jaar uitgesteld. Concrete uitvoering van de basisbereikbaarheid zal dus ten vroegste voor 2021 zijn.

Toch zijn de vervoerregio's overal al opgestart en zij spelen een belangrijke rol in het uittekenen van het aanvullend net en het vervoer op maat. Het is ook de bedoeling dat vervoerregio's verschillende doelgroepen, waaronder mensen in armoede, daarbij actief betrekken.

Daarom onze vraag. Worden jullie actief betrokken? En op de juiste manier? Krijgen jullie de kans om echt input te leveren bij het bepalen van de prioriteiten, vervoersvragen en aanbod openbaar vervoer en vervoer op maat? Misschien zitten jullie wel in een regio waar die participatie zeer goed verloopt en kan dat dienen als voorbeeld voor andere regio's?

Deel je ervaringen over de participatie binnen de vervoerregio's (of het gebrek eraan) met Peter (peter.heirman@netwerktegenarmoede.be). Op basis daarvan kunnen wij hierover advies geven aan minister Peeters en bijsturing vragen waar nodig.

Meer info over basisbereikbaarheid vind je hier.

Lees meer

Projectoproep rond werk, vorming en mobiliteit

03/02/2020

De Koning Boudewijnstichting lanceert een projectoproep van het Fonds VINCI voor projecten die de toegang van mensen in sociaal-economische kansarmoede tot de arbeidsmarkt bevorderen. De steun, van 5.000 tot 25.000 euro, is gericht op kleinere organisaties die acties doen rond inschakeling op de arbeidsmarkt, vorming en mobiliteit.

Alle info vind je hier.

Lees meer

Vormingsdag voor vrijwilligers en/of bestuurders van verenigingen op 14 maart bij Netwerk tegen Armoede

03/02/2020

Het Netwerk tegen Armoede organiseert een boeiende voormiddag voor vrijwilligers en/of bestuurders van onze verenigingen waar armen het woord nemen. Volgende vragen komen aan bod:
Hoe kijken we naar armoede? En wat is structurele armoedebestrijding volgens ons?
Wat is de opdracht van een vereniging waar armen het woord nemen? En hoe kunnen wij dat mee waar maken?
Hoe bepaal je welk engagement je als vrijwilliger opneemt en jezelf niet voorbij loopt of opbrand?
Is het waar dat je als bestuurder persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden? Zijn er limieten aan die aansprakelijkheid? Kan je jezelf verzekeren tegen dit risico of moet de vereniging dat doen?
Dit is bedoeld voor vrijwilligers en/of bestuurders van verenigingen, met of zonder armoede-ervaring. Begeleidende medewerkers van verenigingen zijn ook welkom.

Afspraak op zaterdag 14 maart van 9u30 tot 13u30 bij het Netwerk tegen Armoede, Vooruitgangstraat 323, 1030 Brussel.

Inschrijven is verplicht via nicolas.vanpraet@netwerktegenarmoede.be of 0477/75.27.44. Alle info vind je hier.

Lees meer

Infosessie Vlaamse Sociale Bescherming: 6 of 11 februari in Hasselt of Gent

27/01/2020

De Vlaamse Sociale Bescherming (VSB) is in volle ontwikkeling en komt in grote snelheid op ons af als een belangrijk dossier. De VSB legt een extra laag op de sociale zekerheid en wordt in de komende jaren verder gevormd en hervormd.
In deze VSB zitten belangrijke instrumenten en financiële rechten, die we met Netwerk en onze verenigingen goed moeten kunnen opvolgen en bewaken :
• Zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden (dit is de Vlaamse zorgverzekering)
• Zorgbudget voor mensen met een handicap (dit is het basisondersteuningsbudget)
• Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (dit is de vroegere tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden)
• Tussenkomsten voor mobiliteitshulpmiddelen (rolstoelen) .
We willen zorgen dat we klaar zijn om in eventueel overleg te gaan met administraties en kabinetten (armoedetoets, verticaal overleg…) ism onze verenigingen.

Lees meer

Klankbordgroep: inkomen en uitgaven van mensen met gezondheidsproblemen

27/01/2020

Mensen die getroffen zijn door een (chronische) ziekte, ongeval, handicap of ouderdom , hebben vaak hoge gezondheidsuitgaven. Denk maar aan de vele rekeningen voor dokter, medicatie, hospitaal, behandeling, hulpmiddelen, verzekeringen, thuiszorg, rusthuis, …. Tegelijk bestaat er zowel op federaal (voor gans België), als op Vlaams als op lokaal niveau (uw gemeente en of OCMW) een gans systeem van uitkeringen, premies, sociale kortingen en diensten dat de mensen in theorie moet beschermen en helpen.
In de realiteit zijn er echter veel problemen om toegang te krijgen tot deze financiële rechten en diensten en zijn de uitkeringen meestal veel te laag om nog menswaardig te kunnen leven.

Interesse om hier mee over na te denken? Sluit je dan aan bij de klankbordgroep rond inkomen en uitgaven van mensen met gezondheidsproblemen.

Lees meer
# Nieuws

Theater: De Droomexpres ten voordele van Ûze Plekke op 7 maart in Sint-Andries/Brugge

27/01/2020

Het rondreizend theatergezelschap Speranza toert door West-Vlaanderen met het stuk De Droomexpres van auteur Koen Vermeiren, allemaal ten voordele van het goede doel. De opbrengst van de voorstelling op 7 maart in Centrum Valkenburg in Sint-Andries (Brugge) gaat naar onze vereniging Ûze Plekke. De Droomexpres is een boeiend verhaal over een relatie die stuk loopt.

Lees meer

28 maart: Actie voor het recht op wonen

21/01/2020

Op 28 maart 2020 betogen we voor het recht op wonen. De actie kadert in een Europese actiedag. Overal in Europa komen op die dag mensen de straat op voor het recht op wonen.

Het Netwerk tegen Armoede roept haar verenigingen op om deel te nemen aan de betoging. Ook onze Waalse en Brusselse zusterorganisaties RWLP en BPA roepen hun leden en verenigingen op om die dag naar Brussel te komen en mee te strijden voor betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke huisvesting!

De actie focust op het recht op wonen in al haar facetten: we eisen meer sociale woningen, een degelijk leegstandsbeheer, een globaal plan tegen dakloosheid, betaalbare private huurwoningen, inspraak in huisvesting, …Verenigingen kunnen zelf een eisenpakket samenstellen op basis van hun lokale situatie.

Ben je als vereniging geïnteresseerd om aan te sluiten die dag? Contacteer dan hanne.stevens@netwerktegenarmoede.be Meer details over de betoging (uur, plaats, …) volgen snel.

Lees meer

Herwerking modelformulier werkingsverslag + praktische richtlijnen

09/01/2020

Zoals jullie weten dient elke erkende vereniging waar armen het woord nemen, voor 1 mei, een werkingsverslag over het voorbije werkingsjaar in te dienen. Het werkingsverslag omvat een inhoudelijk en een financieel luik. Het modelformulier voor het inhoudelijk verslag kreeg een kleine herwerking (visueel, niet inhoudelijk). Eveneens werden de praktische richtlijnen bij verzending en het mailadres aangepast. Het herwerkte modelformulier met de praktische richtlijnen kan je hier downloaden.
Vragen of onduidelijkheden? Contacteer Nicolas via nicolas.vanpraet@netwerktegenarmoede.be of 0487/24.95.59.

Lees meer

Infosessie over nieuwe vzw-wetgeving op 12 december

11/11/2019

Op 12 december om 13u30 organiseren we in Brussel (zaal Mirre) een praktische infosessie rond de nieuwe VZW wetgeving die vanaf 1 januari 2020 ook van toepassing is op bestaande VZW's. De mensen van Scwitch komen langs om de nieuwe wet kort toe te ...

Lees meer

Jaarkalender 2020

04/11/2019

Hij is er! De gloednieuwe jaarkalender voor 2020. Op jullie vraag prikten we reeds enkele thema's waarmee we aan de slag gaan, voegden we een legende toe en experimenteren we met enkele regionale momenten. Vragen of onduidelijkheden? Contacteer ...

Lees meer Download

Verslagen overlegdag 24 september

15/10/2019

Tijdens de overlegdag van 24 september gingen we dieper in op slimme energiemeters en beschermingsmaatregelen, een nieuw federaal plan armoedebestrijding en verklaringsmodel en vooroordelen. Dat leverde veel relevante ervaringen en inzichten op. Je ...

Lees meer

Projectoproep: Cera lanceert co-vitaminen voor armoedeorganisaties

Welke actie?

· Een vitamineboost van 500 euro voor armoedeorganisaties en -verenigingen.

Voor wie?

· Deze actie is bedoeld voor lokale armoedeorganisaties en -verenigingen, hun vrijwilligersgroepen en burgerinitiatieven die aan armoedebestrijding doen, en die in deze Corona-crisis geconfronteerd worden met extra kosten. Meer voorwaarden vind je in het aanvraagformulier. Indienen is enkel online mogelijk en dit tot en met 15 mei 2020 middernacht.

Lees meer

Projectoproep: connecteren van kinderen en jongeren met de buurt en de samenleving

Projectoproep van het Departement Cultuur, Jeugd en Media.

Wat?

De coronamaatregelen hebben een invloed op de basisbehoeften van kinderen en jongeren die in maatschappelijk kwetsbare situaties opgroeien. Doelstelling van deze oproep is om maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren opnieuw en sterker te connecteren met de buurt en de samenleving. Deze projectoproep heeft betrekking op het vrijetijdsaanbod. Het kan gaan om digitale of fysieke activiteiten rond jeugd, sport, cultuur en welzijn. Per project wordtwordt maximaal 100 000 euro toegekend.

Voor wie?

De oproep richt zich prioritair, maar niet uitsluitend, tot organisaties binnen de beleidsdomeinen Cultuur, Jeugd, Sport en Welzijn. Ze moeten kunnen aantonen dat ze rechtstreeks werken met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren van 3 tot 30 jaar en ze worden geconfronteerd met directe problemen door de COVID-19-maatregelen, waardoor de werking ten aanzien van hun doelgroep onder druk staat. Of ze spelen met het initiatief in op nieuwe noden die gelinkt zijn aan de coronacrisis en de daaruit voortvloeiende maatregelen.

Hoe?

De projectvoorstellen kunnen vanaf maandag 11 mei 2020 via KIOSK worden ingediend. De projectvoorstellen moeten ten laatste op vrijdag 22 mei 2020 worden ingediend.

Je kan de volledige tekst en alle info over indienen van deze projectoproep lezen op cjsm.be/jeugd/themas/projectoproep-het-kader-van-generatie-veerkracht.

Lees meer

Stel je kandidaat voor de Federale Prijs Armoedebestrijding

Voor de 12de keer wordt dit jaar de Federale Prijs Armoedebestrijding uitgereikt. Deze keer focust de prijs op projecten die de strijd aanbinden met kinderarmoede vanuit een innovatie, versterkende en overdraagbare aanpak. De Federale Prijs wil hiermee anderen inspireren om ook bij te dragen in de aanpak van kinderarmoede.

Je kunt je kandidaat stellen tot 5 april. Drie laureaten, een uit elk gewest, winnen een trofee en een bedrag van €10.000. Alle info vind je hier.

Lees meer

Volg ons


Blijf op de hoogte

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief

Steun ons nu

Uw steun helpt mensen om een toekomst uit te bouwen en de strijd aan te binden met armoede en sociale uitsluiting. Help mensen in armoede zichzelf te helpen.

Steun ons
Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikersgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord.  Lees meer.