# Nieuws # Verhaal # Aanbeveling # Onderwijs

Katja, moeder van twee: "Tweedehandsboeken staan in een verborgen hoekje op de site

17/10/2019

Katja heeft twee kinderen. Haar oudste dochter Mandy zet nu haar eerste stappen in het middelbaar onderwijs. “Ze wil dierenverzorging doen. Voor de schoolboeken heb ik alvast een factuur gekregen van €133,80, exclusief turnkleren en overall. En welke bijkomende kosten er tijdens het schooljaar nog gaan bijkomen, daar heb ik het raden naar. Wat ik wel al weet, is dat ik vier facturen per schooljaar mag verwachten. Ik ben nu al begonnen met geld opzij zetten. Ik wil niet voor onaangename verrassingen komen te staan.”

Lees meer
# Nieuws # Verhaal # Onderwijs

Peter, alleenstaande papa: "Je weet waar de schoolrekening begint, maar niet waar ze eindigt."

17/10/2019

De richting van zijn dromen was het. “En dat is ze nog altijd zegt”, zegt Peter, alleenstaande vader. Zijn zoon Brian zit nu in het derde jaar Publiciteit en etalage. Hij leert er etalages maken, decors bouwen. De jongen kan er al zijn creativiteit in kwijt. “Bryan heeft het niet altijd gemakkelijk gehad op school, maar in deze richting kan hij zich echt uitleven. Ik ben heel trots op hem.” Dat betekent echter niet dat alles vanzelf gaat nu. De schoolkosten blijven als een schaduw over de schoolcarrière van Brian hangen.

Lees meer
# Nieuws # Verhaal # Aanbeveling # Onderwijs

Rasha, brugfiguur: "Ouders moeten voor 1 september weten wat een schooljaar hen zal kosten

17/10/2019

“Je houdt het niet voor mogelijk hoeveel kopbrekens de schoolfactuur gezinnen bezorgt. En niet alleen de kosten op zich, die inderdaad vaak te hoog zijn om in één keer te betalen, maar ook de onduidelijkheid over wat men wanneer moet betalen. Een school zou toch voor 1 september aan ouders moeten kunnen vertellen wat een schooljaar hen zal kosten. Dat zou al veel stress en onzekerheid wegnemen. Maar dan nog blijft de betaalbaarheid een groot probleem.”

Lees meer
# Nieuws # Verhaal # Aanbeveling # Onderwijs

Sofie Vercoutere, directrice Atheneum Gentbrugge: "Maximumfactuur krijgt veel steun bij ouders, met of zonder financiële problemen

17/10/2019

Waar in de politiek de dooddoeners vaak vooraf al klaar liggen om een maximumfactuur in het secundair onderwijs af te schieten, passen ze die in het Atheneum van Gentbrugge al jaren toe. “Mijn voorganger heeft die ingevoerd”, legt directrice Sofie Vercoutere uit. “Maar ik steun ze volmondig. We hebben hier wel wat leerlingen uit gezinnen die het niet breed hebben, maar zij moeten en zullen aan alle activiteiten meedoen, binnen- en buitenschools. En wij staan er ook op dat elke leerling van bij het begin van het schooljaar over alle lesmateriaal beschikt. Dat lukt, en wij hebben maar weinig onbetaalde facturen. Net dankzij de maximumfactuur. Die daagt ons uit om creatief te zijn.”

Lees meer
# Nieuws # Onderwijs

#elktalent: 16 september is Boekencheckdag!

16/09/2019

Armoede-organisaties en onderwijskoepels roepen vandaag, 16 september, leerkrachten en schoolbesturen in het secundair onderwijs op om deel te nemen aan de Boekencheckdag. Ze kunnen op www.boekencheck.be melden hoeveel leerlingen in hun klas geen ...

Lees meer
# Nieuws # Onderwijs

Automatische toekenning schooltoelage is positief, maar bedrag blijft ontoereikend

31/07/2019

Vanaf september wordt de schooltoelage, een financiële tegemoetkoming voor schoolgaande kinderen, automatisch toegekend als onderdeel van het groeipakket, de vroegere kinderbijslag. Het Netwerk tegen Armoede was al langer vragende partij voor die ...

Lees meer
# Nieuws # Onderwijs

Schooltoelage terugvorderen helpt niet tegen spijbelen

13/06/2019

Schooltoelagen mogen niet gekoppeld worden aan aanwezigheden/spijbelen. We begrijpen heel goed dat er een heel systeem aan voorafgaat van ‚'problematische afwezigheden‚'. Maar net als de Vlaamse ombudsman geloven we niet in deze maatregel. Sch ...

Lees meer
# Nieuws # Onderwijs

Geen enkele reden om maximumfactuur in secundair onderwijs nog langer uit te stellen

03/04/2019

De Studiekostenmonitor die de Vlaamse regering liet uitvoeren voor het secundair onderwijs slaat nagels met koppen. Gemiddeld betalen ouders in de eerste graad een factuur van €945,50, los van het vervoer. Vervoerskosten doen de schoolfactuur tot r ...

Lees meer
# Nieuws # Onderwijs

Samen tegen Onbetaalde Schoolfacturen

14/03/2019

Op 14 maart kregen de projectmedewerkers van 'Samen tegen Onbetaalde Schoolfacturen' de kans om in dialoog te gaan over het project met de volksvertegenwoordigers in de commissie onderwijs van het Vlaams Parlement. Eerst stelden ze het project voor, ...

Lees meer
# Nieuws # Onderwijs

12 maart: Kinderen zonder wettig verblijf - Dialoogmoment met onderwijs

14/02/2019

Niet alle kinderen krijgen dezelfde kansen op school. Enkele Brusselse ouders zonder wettig verblijf gaan hier graag over in dialoog. Hun bekommernis: ervoor zorgen dat de maatschappelijke uitsluiting waar ze dagelijks mee geconfronteerd worden, ...

Lees meer
# Nieuws # Onderwijs

Vandaag zitten leerlingen nog altijd zonder schoolboeken in de klas

16/01/2019

Half januari zitten op heel wat scholen nog altijd leerlingen in de klas zonder schoolboeken. Reden? Hun ouders slagen er niet in om de schoolfactuur te betalen of zitten nog met schulden van voorgaande schooljaren. Een pak ouders slaagt er niet in ...

Lees meer
# Nieuws # Onderwijs # Cultuur, sport, jeugdwerk

Lezen is leuk: Rugzak en leesmaatjes

17/05/2017

De Rugzak/Leesmaatjes is een project van kinderwerking Fabota (binnen onze vereniging Buurtwerk 't Lampeke) rond leesplezier en taalstimulering en situeert zich (hoofdzakelijk) tijdens de schoolvakanties. Kinderen uit kans- en taalarme gezinnen en/of anderstalige gezinnen lopen tijdens schoolvakanties heel veel achterstand op, op het vlak van het Nederlands (zomerverlies). Dit beïnvloedt hun schoolcarrière. Het project is op te splitsen in twee onderdelen. De rugzak is er voor kinderen die in de zomermaanden naar het buitenland trekken, bijvoorbeeld om familie te bezoeken. De leesmaatjes zorgen ervoor dat kinderen ook in zomer leesplezier kunnen ervaren.

Lees meer
# Nieuws # Dossiers # Aanbeveling # Onderwijs

Het ideale CLB volgens Netwerk tegen Armoede

07/10/2015

Op basis van recente dossiers van vier verenigingen waar armen het woord nemen en het overleg onderwijs van het Netwerk tegen Armoede ontstaan de contouren van een ideaal CLB.

De vier dossiers zijn :

Uit de dossiers en het overleg blijkt dat ouders in armoede het CLB een centralere rol willen geven, als brug tussen leerlingen, ouders en leerkrachten/directies. Een 15-tal aandachtspunten onderstrepen dit ideaal.

Download hier het dossier van Netwerk tegen Armoede.

Lees meer Download
# Dossiers # Nieuws # Aanbeveling # Onderwijs

Leerkansen: formeel en informeel leren als hefboom in verenigingen waar armen het woord nemen en welzijnsschakels

07/05/2015

In het voorjaar 2007 hebben verenigingen waar armen het woord nemen de samenwerking met de Centra voor Basiseducatie (CBE) bediscussieerd. Dit resulteerde in een oplijsting van de drempels die mensen in armoede ervaren om naar de CBE te stappen, maar ook drempels die het moeilijk maken om lessen te blijven volgen. In het najaar 2007 is op basis van deze lijst een dialoog aangegaan met de CBE: per drempel werd bekeken “wie” daaraan “wat” kan doen. Wat kan een vereniging waar armen het woord nemen doen? Wat kunnen de CBE doen? Maar ook wat kan de minister van Onderwijs doen?

Lees meer Download
# Dossiers # Nieuws # Aanbeveling # Onderwijs

Ouders in armoede en het CLB. Een andere kijk.

09/09/2014

Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen uit Aalst stelde vast dat veel kwetsbare ouders moeilijk tot een positief contact kwamen met het CLB. De ouders uit de werkgroep onderwijs gingen hierrond aan de slag. Wat zijn de drempels richting CLB? Waar loopt het fout? Hoe kun je als CLB een vertrouwensband opbouwen met leerlingen en ouders? Het werd een handleiding met 40 concrete tips over hoe het ideale CLB zou kunnen werken.

Download hier het dossier.

Lees meer Download
# Dossiers # Nieuws # Aanbeveling # Verhaal # Onderwijs # Werk

Onderwijs en werk voor iedereen? Jongeren zien het zo

04/11/2011

Hoe realiseer je gelijke onderwijskansen voor elke jongere en hoe zorg je dat ze ook na de schoolbanken hun toekomst kunnen waarmaken? Het is een vraag die al vaak beantwoord is, maar zelden door eerst naar de jongeren zelf te luisteren. De jongerenwerking van Recht-Op ging met dit thema aan de slag en kwam terug met concrete antwoorden. Op een druk bijgewoonde conferentie gingen de jongeren hierover in gesprek, samen met Unicef België, Uit De Marge, Samenlevingsopbouw Antwerpen Stad, Réseau wallon de lutte contre la pauvreté, Vormen en Stampmedia.

Lees meer Download
# Nieuws # Aanbeveling # Onderwijs

Charter tussen scholen en verenigingen in Aalst voor gelijke onderwijskansen

29/10/2009

Kansarmoede mag niet leiden tot uitsluiting van kinderen op school. Gelijke onderwijskansen vormen een noodzakelijke, maar complexe uitdaging die op veel domeinen tegelijk moet gerealiseerd worden. Daarom sloten scholen, stadsdiensten en armoedeverenigingen, waaronder Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen, in Aalst een charter. Dat moet helpen om naar elkaar toe te groeien en de wederzijdse drempels en vooroordelen weg te werken.

Lees meer Download
# Nieuws # Dossiers # Aanbeveling # Onderwijs

Dossier CLB: Van wantrouwen naar dialoog

23/09/2009

De relatie tussen CLB en kwetsbare gezinnen gaat niet altijd over rozen. Er is vaak sprake van wederzijds onbegrip. Ouders hebben soms het gevoel niet gehoord te worden of moeilijk toegang te vinden. CLB-medewerkers zoeken naar manieren om kwetsbare gezinnen op een constructieve en productieve manier te bereiken. Recht-Op ging de uitdaging aan, ging met een aantal ouders én CLB-medewerkers rond de tafel te zitten en werkte op basis van die uiteenlopende ervaringen een dossier met aanbevelingen uit.

Lees meer Download
# Nieuws # Dossiers # Aanbeveling # Onderwijs

Ouder, je bent en je blijft het: over onderwijsdrempels voor ouders wiens kinderen elders opgroeien

15/05/2008

Ouders bij wie de kinderen niet thuis opgroeien, hebben het bijzonder moeilijk om hun rol als ‘echte’ ouder in de samenwerking met de school van hun kinderen te verkrijgen. Wij denken aan ouders van geplaatste kinderen, maar ook aan partners die niet het hoederecht hebben en hun kinderen heel weinig zien. Er zijn veel extra drempels, zowel in de beleving van de ouders zelf, als van de leerkrachten, directeuren en andere onderwijsmensen die met deze kinderen te maken hebben. Onze Gentse vereniging De Zuidpoort ging hierover in gesprek met verschillende lokale onderwijspartners.

Lees meer Download

Volg ons


Blijf op de hoogte

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief

Steun ons nu

Uw steun helpt mensen om een toekomst uit te bouwen en de strijd aan te binden met armoede en sociale uitsluiting. Help mensen in armoede zichzelf te helpen.

Steun ons
Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikersgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord.  Lees meer.