Nieuws


Beperken van treinen naar kust, beperkt bewegingsvrijheid personen in armoede
12/08/2020Belga vroeg het Netwerk tegen Armoede om een reactie op de plannen om beperkende maatregelen op te leggen als gevolg van de vechtpartijen aan de kust en andere plaatsen tijdens het weekend van 8 en 9 augustus 2020, zoals het beperken van het aantal treinen naar de kust.
Lees meer

Alles bij het oude laten? Nee, bedankt
14/07/2020Ook middenveldorganisaties hebben lessen getrokken uit de coronacrisis. Ze scharen zich achter een progressieve agenda. Met een brede coalitie van middenveldorganisaties presenteren ze zeven prioriteiten voor een betere samenleving na corona.
Lees meer

Impact van coronacrisis op mensen in armoede
22/05/2020De coronacrisis heeft een zware impact op de financiƫle situatie en welzijn van mensen in armoede. Van bij het begin van de crisis gaan wij actief op zoek naar ervaringen van mensen binnen onze verenigingen waar armen het woord nemen. Ook andere armoedeorganisaties doen dat. Die bundeling van signalen wordt systematisch opgevolgd en geactualiseerd.
Lees meer Download

Lage emissiezone heeft negatieve sociale impact zonder investeringen in openbaar vervoer
09/03/2020De lage emissiezones duiken in steeds sneller tempo op in Vlaanderen. Antwerpen, Brussel en Gent zijn ermee gestart en kloppen zich op de borst over wat een voorbeeld moet worden van geslaagd milieubeleid. Het beleid moet volwaardige alternatieven aanbieden voor mensen die, noodgedwongen, een beroep moeten doen op een oudere, vervuilende wagen.
Lees meer

Klimaatbeleid kan niet zonder sociaal beleid
11/12/2019Klimaatbeleid zal sociaal zijn of zal niet zijn. Dat blijkt uit het 10de Tweejaarlijks Verslag van het Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting. Het verslag focuste deze keer op de sociale impact van het klimaatbeleid. Een terechte zorg, want terwijl mensen met een laag inkomen (vaak noodgedwongen) een kleine econlogische voetafdruk laten optekenen, dreigen ze wel de rekening te krijgen van een klimaatbeleid zonder sociale component. Denk maar aan de lage emissiezones of de koolstoftaks waar meer en meer over gesproken wordt. Mensen in armoede worden veel harder getroffen door dergelijke maatregelen, terwijl zij lang niet de grootste broeikasgasuitstoters zijn. Nochtans is een sociaal klimaatbeleid perfect mogelijk.
Lees meer

Lage emissiezone zonder alternatief vergroot vervoersarmoede
11/11/2019Het Netwerk tegen Armoede maakt zich zorgen over de lage emissiezones in Brussel, Gent en Antwerpen. Dergelijke maatregelen dreigen de vervoersarmoede te vergroten en de mobiliteitskloof tussen rijk en arm verder uit te diepen.
Lees meer

Armoede en vervoer
01/01/2019Mobiliteit speelt een belangrijke rol in de sociale uitsluiting van mensen in armoede in Vlaanderen
Lees meer

Netwerk tegen Armoede op stage in het Vlaams Parlement
Op 5 en 13/12/2023 waren we met een aantal beleidscollega's te gast in het Vlaams Parlement om kennis te maken met een aantal parlementsleden en de werking van het parlement. We wisselden uit over thema's die een link hebben met armoede. Armoede manifesteert zich vaak op verschillende levensdomeinen tegelijk en komt nooit alleen. Daarom is het belangrijk om ook beleidsmakers op die verschillende domeinen inzicht te geven om armoede structureel aan te pakken. Het waren twee inspirerende dagen met een aantal interessante debatten, zoals over de digitalisering van het statiegeld of de basisbereikbaarheid van het openbaar vervoer van De Lijn. We legden er ook onze 24 speerpunten voor een structureel armoedebeleid voor uit ons memorandum voor de verkiezingen 2024.
Lees meer