23-09-2020

Hoge schoolkosten horen geen #StreepDoorJeRekening te zijn

Terug

Eén op vijf jongeren in Vlaanderen groeit op in armoede, met een inkomen van minder dan 60% van het mediaaninkomen. Scholen en leraren proberen om jongeren een goede opleiding te geven met altijd maar minder middelen en tijd. Toch zijn leerlingen vaak het kind van de rekening. De Coronaperiode heeft bij veel ouders en opvoeders hard gewogen Deze periode heeft ook gezorgd voor geldproblemen bij veel mensen. Het verlagen van de schoolkosten in het secundair onderwijs is daarom nog belangrijker dan ervoor. Tijd voor actie!

“Omdat we de factuur niet konden betalen, zat ik tot eind oktober zonder boeken in de les”

De organisaties stellen 5 concrete werkpunten voor:

  • Schoolboeken en lesmateriaal horen geen #StreepDoorJeRekening te zijn. Denk kritisch na over de verplichte aankoop van schoolboeken en lesmateriaal.
  • Nieuwe media horen geen #StreepDoorJeRekening te zijn. Kiest een school voor nieuwe media? Dan leidt dat niet automatisch tot minder papier en boeken.
  • Vervoer van en naar school hoort geen #StreepDoorJeRekening te zijn. Ook vervoer zorgt vaak voor onverwachte of onverhoopte kosten én drempels.
  • Incassobureaus zijn een #StreepDoorJeRekening! Investeer in verbindende vertrouwenspersonen en verbied het gebruik van incassobureaus.
  • De opleiding van je dromen hoort geen #StreepDoorJeRekening te zijn. Schooltoelagen blijven daarom zeer belangrijk.

De Vlaamse Jeugdraad, de Vlaamse Scholierenkoepel, Samen tegen Onbetaalde Schoolfacturen, Netwerk Tegen Armoede en KAJ slaan de handen in elkaar voor betaalbare schoolfacturen

Lees de aanbevelingen op de website van De Ambrassade

Volg ons


Blijf op de hoogte

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief

Steun ons nu

Uw steun helpt mensen om een toekomst uit te bouwen en de strijd aan te binden met armoede en sociale uitsluiting. Help mensen in armoede zichzelf te helpen.

Steun ons
Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikersgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord.  Lees meer.