100.000 Vlaamse gezinnen wonen armen en arm en autoloos op het platteland
Onze vereniging t'Hope uit Roeselare won onlangs de Federale Prijs Armoedebestrijding 2023 met het project VINGER AAN DE POLS over de toegankelijkheid van gezondheidszorg en vervoersarmoede in de regio. Veel kapitaalkrachtige Vlamingen kiezen er bewust voor om autoloos door het leven te gaan. Maar voor de 100.000 huishoudens die krap bij kas zitten en autoloos op het platteland wonen is het minder evident. Anouk en Goedele van de vereniging getuigen in De Morgen op 29/11/2023 over hun beperkte mobiliteit zonder auto en goed openbaar vervoer.
Volgens Eva Van Eenoo, mobiliteitsdeskundige van de VUB, blijkt vooral het gezinsinkomen een belangrijke factor die bepaalt of mensen een auto hebben. Hoe armer een gezin, hoe kleiner de kans op een eigen auto. De studie roept vragen op bij het plan van De Lijn om vanaf januari meer dan 3.000 bushaltes in Vlaanderen te schrappen.
Anouk moet rondkomen van een leefloon: “Een puur budgettaire keuze. Rijlessen, verzekeringen, belastingen: de kosten voor een auto tikken snel aan, nog boven op de aankoopprijs. Daar heb ik op het einde van de maand geen budgettaire ruimte meer voor, tenzij ik minder zou eten. Op dit moment spaar ik voor een aansluiting van mijn wasmachine.”
“Zelf zou ik graag in de zorgsector werken, maar mijn werkplaats moet op fiets- of wandelafstand liggen. Bovendien werken zorgverleners vaak in vroege en late shiften, terwijl het openbaar vervoer daar niet op voorzien is.”
Goedele, een poetshulp, deelt een auto met haar man, die hem nodig heeft om naar school te gaan. Hierdoor wordt ze stevig beperkt in haar bewegingsvrijheid. “’s Ochtends zet hij mij af bij de eerste klant, daarna wandel ik naar de volgende. Maar als de afstand te groot is, moet een vriendin me brengen. Mijn dochter van negen wordt ’s ochtends opgehaald door haar oma, die haar naar school brengt en ’s avonds weer afzet."
Hoe armer een gezin, hoe kleiner de kans op een eigen auto
Volgens Eva Van Eenoo, mobiliteitsdeskundige van de VUB, blijkt vooral het gezinsinkomen een belangrijke factor die bepaalt of mensen een auto hebben. Hoe armer een gezin, hoe kleiner de kans op een eigen auto. De meeste autoloze gezinnen bevinden zich aan de onderkant van de inkomensladder. En hoewel velen in de stad wonen, valt het aandeel dat daarbuiten woont zeker niet te onderschatten.
De studie roept vragen op bij het plan van De Lijn om vanaf januari meer dan 3.000 bushaltes in Vlaanderen te schrappen.