01-09-2025

Brugfiguren aan schoolpoort op 1/9 voor gelijke kansen voor élk kind

Terug

Bij een aantal scholen stond het bekende gezicht van de brugfiguren maandag 1/9/2025 toch terug aan de schoolpoort, onder andere in Aalst, Leuven, Geel en Eeklo. Brugfiguren ondersteunen ouders en scholen in een goede samenwerking en communicatie, helpen scholen in hun beleid rond schoolkosten of betrokkenheid van ouders en nemen de signalen van ouders en scholen mee naar het lokale en Vlaamse beleid om structurele oplossingen te zoeken. De Vlaamse Regering zal de projectsubsidies voor brugfiguren helaas niet verlengen. Maar liefst 138 gemeenten kregen een projectsubsidie dankzij het Plan Samenleven.

Een aantal media ging een kijkje nemen aan de schoolpoort, o.a. aan basisschool De Linde in Aalst en de Sint-Jansschool in Leuven.

(foto: Mensen voor Mensen Aalst)

"We geloven samen met onze lokale verenigingen in de noodzaak van brugfiguren. Ze hebben intussen hun nut bewezen. We hopen dat de lokale besturen er zullen (blijven) op inzetten in de toekomst. Brugfiguren hebben een belangrijke impact voor gelijke kansen voor élk kind”, aldus algemeen coördinator Heidi Degerickx van het Netwerk tegen Armoede.

Samen werken aan gelijke kansen voor élk kind

Het Netwerk tegen Armoede pleit samen met de lokale armoedeverenigingen voor een verdere structurele financiële ondersteuning van de brugfiguren. De kloof tussen onderwijs en welzijn overbruggen vraagt een langdurig traject en is een blijvend proces. “We hebben in dialoog met betrokken gezinnen uit de lokale verenigingen zes cruciale basisvoorwaarden opgesteld om een impact te hebben in de strijd voor gelijke onderwijskansen voor ieder kind. Door hun expertise in armoedebestrijding zijn brugfiguren de ideale partner om zowel naast ouders als leerkrachten te staan en zo de kloof te verkleinen en beide te ondersteunen. Ze nemen de tijd om een vertrouwensrelatie op te bouwen, werken laagdrempelig, houden rekening met meertaligheid en zijn betrokken en zorgen ervoor dat iedere partner zich erkend voelt in zijn of haar rol”, aldus nog Heidi Degerickx.

Brugfiguren aan de schoolpoort op 1/9

"Iedere school zou er eentje moeten hebben, want ze kijken met een andere bril"

Op maandag 1 september ging een aantal brugfiguren uit lokale armoedeverenigingen toch aan de slag aan de schoolpoort. Ze wilden met hun acties inspiratie geven aan andere scholen en lokale besturen in Vlaanderen en het belang ervan aantonen.

Warme schoolpoort op De Linde in Aalst

Vrije Basisschool De Linde is één van de scholen in Aalst waar brugfiguren van de vereniging Mensen voor Mensen actief zijn. De school start het schooljaar met een ‘warme schoolpoort’. De leerkrachten en brugfiguur staan aan de schoolpoort met lekkere koffie en thee voor een informele warme babbel met ouders en kinderen. Ook op het einde van de eerste schooldag zullen de leerkrachten met koffie en thee klaarstaan om een gesprek aan te knopen met ouders over de ervaringen van de eerste schooldag. Op die manier willen ze ouders en leerkrachten van bij de start van het schooljaar met elkaar verbinden. Ze willen ook uitdrukkelijk inzetten op de opbouw van een vertrouwensrelatie. Mensen voor Mensen vzw in Aalst werkt al 25 jaar aan het recht op onderwijs voor élk kind. Sinds 2020 is de vereniging actief als brugfiguur op 8 Aalsterse scholen.

Buurtwerk 't Lampeke Leuven

De vereniging Buurtwerk ‘t Lampeke kan de werking van de twee brugfiguren op vier scholen verlengen dankzij de financiële ondersteuning van stad Leuven. Linde, één van hen, zal deelnemen aan de startvergadering van de Sint-Jansschool en er samen met het team de 3 prioriteiten voor het volgende schooljaar bespreken. Op die manier proberen ze met de beperkte uren toch voldoende kwaliteit en gezinnen te bereiken. Het is dan ook belangrijk dat ze vrijdag 29 augustus op de opendeurdag aanwezig is om de ouders en kinderen mee met open armen te ontvangen met een tas thee en koffie. Een informele babbel en een warm welkom zijn de basis voor een vertrouwensrelatie. Tot slot zal ze op 1/9 mee aan de schoolpoort staan om ouders feestelijk te ontvangen, contacten te leggen en informatie te geven. Ook na de schooldag zal de brugfiguur mee aan de schoolpoort staan.

vzw Al-arm Geel

In het kader van het Bondgenoten Netwerk heeft vzw Al-arm brugfiguur Jasmijn in dienst genomen. Ze zal voor schooljaar 2025-2026 ingezet worden in twee Geelse basisscholen en een basisschool bijzonder onderwijs. Al-arm vzw wil als armoedevereniging de brugfiguur ook voor de volgende schooljaren continueren. Eind augustus en begin september is Jasmijn als brugfiguur aanwezig op alle info- en oudermomenten van de betrokken scholen om haar rol bekend te maken en om samen met de Digibank en Ligo hun aanbod bekend te maken. Tijdens de zomervakantie richtte ze op woensdagnamiddag ontmoetingsmomenten in voor ouders met lagere schoolkinderen om ook dan de vinger aan de pols te houden.

Op 1/9 vond op basisschool De Luchtballon in Geel een ouder-koffiemoment voor ouders van kinderen van het eerste leerjaar plaats. Na de start van het nieuwe schooljaar zal Jasmijn als brugfiguur zichtbaar aanwezig zijn aan de schoolpoort en op een vaste dag. Zo is ze een laagdrempelig aanspreekpunt voor ouders, leerkrachten en directie. Aanvullend op het project ‘Ouders en school’ van Ligo Kempen zal de brugfiguur sessies inrichten over vrijetijdsbesteding, lokale dienstverlening, UiTpas, digitale tools…

Wijkcentrum De Kring Eeklo

Al 15 jaar is Kirsten de brugfiguur voor de 7 Eeklose basisscholen. Het brugfigurenproject is inhoudelijk en financieel een mooi partnerschap tussen het lokaal bestuur, de 7 Eeklose basisscholen en armoedevereniging Wijkcentrum De Kring, waaraan de brugfiguur verbonden is. De vereniging ijvert niet alleen voor het behoud van de brugfiguur, maar ook voor de uitbreiding van de brugfigurenwerking.

Brugfiguur Kirsten stond op maandagmorgen 1/9 aan de schoolpoort van basisschool De Tandem. Ze wachtte 2 gezinnen op, waarvan de kinderen een schoolwissel maken. Vanuit de opgebouwde vertrouwensrelatie ondersteunt Kirsten de ouders en kinderen in een vlotte overstap. Tijdens het schoolpoortmoment konden ook andere ouders terecht bij de brugfiguur met een vraag, een warme babbel ... Het kan ook het begin zijn van een ondersteuningstraject om de sociale grondrechten van ouders en kind te realiseren.

Quotes en ervaringen

Brugfiguren en directie

“Voor veel kwetsbare gezinnen is het niet evident om de stap naar school te zetten. Met de warme schoolpoort zet de school de stap naar ouders, waardoor ze de drempel voor ouders verlaagt. Die informele babbels vormen een mooie start voor de opbouw van een vertrouwensrelatie met ouders.” (brugfiguur Nele Buyl, Mensen voor Mensen Aalst)

“Ik vind wederzijds begrip enorm belangrijk. Als brugfiguur zijn we steeds op zoek naar een open communicatie tussen de gezinnen, de school, CLB, OCMW en andere partners. Dat is geen gemakkelijke, maar een broodnodige taak binnen het versnipperde landschap van hulpverlening. Het is van onschatbare waarde en vraagt een investering in menskracht. Ingeval van schooluitval gaan we bijvoorbeeld aanklampend te werk bij problematische afwezigheden.” (brugfiguur Linde Vanlangendonck, Buurtwerk ‘t Lampeke)

"Ik ben een toegankelijk aanspreekpunt voor ouders. Ik wijs gezinnen op een warme en betrokken manier de weg naar de juiste hulp. Als brugfiguur nemen we heel wat zorgen uit de handen van leerkrachten. Ik vind het waardevol dat ik de leefwereld van gezinnen zichtbaar kan maken op school. Zo krijgen leraren een breder beeld van het kind en kunnen we samen beter inspelen op hun gedrag en noden." (brugfiguur Elise, Buurtwerk ‘t Lampeke)

“Sinds de aanwezigheid van de brugfiguur zetten ouders sneller de stap naar ons secretariaat voor allerhande vragen. De betrokkenheid en empathische houding van de brugfiguur en haar duidelijke aanwezigheid op school heeft geleid tot een breder aantal ouders die actief deelnemen aan oudermomenten en schoolfeesten waar zij voorheen niet aanwezig waren.” (Inge Somers, directeur basisschool De Luchtballon)

Ouders over het belang van brugfiguren

“Ik stap gewoon af op de brugfiguur. Ze is heel toegankelijk, staat gewoon aan de schoolpoort, net als ons. Ik zal sneller naar haar toestappen dan naar de leerkracht of directie. Tegen haar durf ik te zeggen dat ik ergens een probleem mee heb of iets niet begrijp. Het grote voordeel is dat ze ons als gezin kan voorthelpen en niet enkel mijn kind.”

“Brugfiguur. Voor sommigen is het maar een simpel woord, voor mij een groot woord met heel veel betekenis. Ik ben Portugese, heb twee kinderen, en ik kwam naar België met als doel een beter leven. Toen ik hier aankwam, voelde het alsof ik uit de lucht kwam gevallen op een plaats waarvan ik geen idee had hoe alles werkt en zonder te weten waar ik moest zoeken. Tenslotte kan het internet ook niet op al je vragen een antwoord bieden, in tegenstelling tot hoe het zou moeten zijn. Toen ik uiteindelijk hulp kreeg van de brugfiguur, ging mijn leven er echt op vooruit. Wat voorheen ingewikkeld was, was dat plots niet meer. Voor iemand die uit het buitenland komt zoals ik, is een brugfiguur zoals een oude vriend die altijd voor jou paraat staat, die je het gevoel geeft dat je gesteund wordt en veilig bent.”

Dossier: Een brug tussen onderwijs en welzijn voor gezinnen in armoede

Lees het dossier

Zes cruciale basisvoorwaarden voor brugfiguren met impact en het belang ervan

Bekijk de zes basisvoorwaarden

TV Oost: Stonden er voor de laatste keer 'brugfiguren' aan de schoolpoort?

Herbekijk de reportage op TV Oost

HLN: Vlaamse subsidies voor brugfiguren verdwijnen: “We hopen dat de lokale besturen er zullen blijven op inzetten”, zegt Netwerk tegen Armoede.

Lees het artikel

Het Nieuwsblad: Brugfiguren verlagen drempel naar schoolpoort met koffie en babbeltjes: “Tegen hen durf ik zeggen dat er een probleem is”

Lee het artikel

Volg ons


Blijf op de hoogte

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief

Steun ons nu

Uw steun helpt mensen om een toekomst uit te bouwen en de strijd aan te binden met armoede en sociale uitsluiting. Help mensen in armoede zichzelf te helpen.

Steun ons
Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikersgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord.  Lees meer.