Forumdag Gezondheid
Op donderdag 7 mei vond de eerste Forumdag Gezondheid plaats. We kwamen samen met verenigingen over heel Vlaanderen en Brussel samen om na te denken wat beter kan in de gezondheidszorg voor mensen in armoede. Mensen in armoede ervaren nog te veel drempels in de gezondheidszorg.
Wie een beperkt inkomen heeft, ervaart vaak drempels bij het vinden van de juiste zorg. Niet iedereen kan zomaar bij een huisarts, tandarts of andere zorgverlener terecht. Sommige mensen vinden geen huisarts in de buurt, anderen stuiten op administratieve drempels. Tegelijk bestaan er systemen en maatregelen om mensen met financiële moeilijkheden te ondersteunen, maar die zijn niet altijd bekend of gemakkelijk toegankelijk.
Ook waar we wonen, hoe we wonen, welk werk we doen, ons gezinsleven en de manier waarop we ons verplaatsen … heeft veel invloed op onze gezondheid. Een slechtere woonomgeving, lange woon-werktrajecten of een stressvolle job kunnen je gezondheid aantasten, terwijl een ondersteunend netwerk en goede mobiliteit je welzijn versterken.
We merken dat de samenwerking tussen verschillende diensten dikwijls ergens misloopt. Ze hebben geen toegang tot gegevens, je moet je verhaal telkens opnieuw doen, afspraken zijn niet afgestemd op elkaar, je vindt niet de juiste informatie of die zit bij veel verschillende organisaties...
Voor veel mensen vormt ook de kostprijs van zorg een grote drempel. Consultaties, medicatie, tandzorg of andere behandelingen kunnen zwaar drukken op een beperkt budget. Tegelijk bestaan er financiële ondersteuningen en maatregelen, maar niet iedereen kent ze of kan ze gemakkelijk aanvragen.
We dachten samen na over deze thema's, en bespraken ook het belang van heldere communicatie in de gezondheidszorg. Zo legden we een stevige basis om aan de slag te gaan voor het recht op gezondheidszorg voor iedereen.


