
Mobiliteit
Vervoersarmoede is een groot probleem voor veel mensen in armoede en staat vaak de realisatie van andere grondrechten in de weg. Wanneer mensen letterlijk niet tot op de gemeente, het Ocmw of een andere dienst geraken, wordt het heel moeilijk om hun grondrechten te realiseren.
Heb je vragen of ideeën over dit thema? Contacteer me

Peter Heirman
Beleidsmedewerker Wonen:
0486 72 83 81
E-mail


Rechten van mensen in armoede steeds meer onder druk
21/01/2022Het Netwerk tegen Armoede blikt jaarlijks terug op de opvallendste ontwikkelingen en trends in de verenigingen waar armen het woord nemen. 33 van de 57 verenigingen in Vlaanderen en Brussel namen deel aan de bevraging over 2021. Het was opnieuw een uitdagend jaar. Ook in 2021 bleven de hulpvragen pieken bij de verenigingen, en die waren al veel hoger in 2020. Voor 2021 zegt nog eens de helft van de respondenten meer hulpvragen te krijgen. De vragen gingen vooral over de coronacrisis, noodhulp, psychische hulpverlening, huisvesting, energie … Gelukkig konden de verenigingen hun deuren terug meer openen en werkten ze ook meer outreachend. Mensen in armoede maakten zich het meeste zorgen over hun huisvesting, energiefactuur, gebrek aan inkomen, eenzaamheid en bereikbaarheid van (online) diensten.
Lees meer Download

Acties van armoedenetwerken op 17 oktober over heel het land vragen aandacht voor groeiende armoedeproblematiek
15/10/2021Op 17 oktober, de Werelddag van Verzet tegen Armoede, stellen de regionale netwerken
armoedebestrijding verenigd binnen het Belgisch Netwerk Armoedebestrijding (BAPN) het onrecht aan de kaak dat armoede nog steeds is Volgens de laatste armoedecijfers leven in België maar liefst bijna 2 miljoen mensen in armoede of lopen zij een zeer groot armoederisico (18.9% van de ganse bevolking). Dit cijfer houdt nog geen rekening met de impact van de coronacrisis en de overstromingen in juli. Deze crisissen hebben net mensen in armoede het hardst getroffen. De grootste oversterfte door het coronavirus was bij mensen in armoede. Werknemers in precaire jobs waren het minst goed beschermd door de sociale zekerheid, door de grote stijging van de uitgaven voor basisgoederen (voeding, elektriciteit, gas,…) raakten vooral zij in de problemen om hun facturen en huur te betalen. De overstromingen hebben vooral lelijk huisgehouden in de wijken waar mensen in armoede leven. Dit hoeft ons niet te verbazen. Zij wonen immers in goedkope huurhuizen die vaak in minder goede staat zijn en zich bevinden in de wijken die het minst goed gelegen zijn.


Teken samen met mensen in armoede de krijtlijnen uit. Maak ruimte voor échte participatie
11/10/2021De Werelddag van Verzet tegen Armoede vindt jaarlijks plaats op 17 oktober. Het is dé gelegenheid bij uitstek om wereldwijd de armoedeproblematiek onder de aandacht te brengen. Het Netwerk tegen Armoede koos dit jaar het ‘recht op maatschappelijke participatie’ als centraal thema. Mensen in armoede hebben vaak met uitsluiting te maken. Dat is tijdens de coronacrisis nog meer op scherp gesteld doordat afstandsonderwijs vaak niet lukte, door een krappe behuizing tijdens de lockdown, door hogere prijzen voor basisproducten ... Mensen in armoede willen gewoon mens kunnen zijn, ze willen graag ergens deel van uitmaken, zichzelf kunnen zijn en ontwikkelen … kortom deel uitmaken van de samenleving. Ze willen gezien en gehoord worden en de armoedecirkel doorbreken.
Het Netwerk tegen Armoede lanceerde de campagne rond 17/10 op maandag 11/10/2021.


Brede alliantie geeft burgers stem in opwaardering openbare ruimte
07/05/2021Op 7/5/2021 lanceerde Netwerk Duurzame Mobiliteit een oproep aan de Vlaamse bevolking om lokaal de ruimte te veroveren. Elke burger kan via veroverderuimte.be een idee indienen over hoe zij de openbare ruimte in hun buurt graag ingericht zien. Elke droom is welkom, van broodnodig tot ‘te zot voor woorden’. Indienen kan tot eind juni.
Lees meer Download
Prijsstijgingen bij de NMBS denderen verder
15/02/2021Alles wordt duurder. Zoals met veel clichés schuilt ook in die uitspraak een grond van waarheid. De spoorwegen vormen geen uitzondering, want de trein nemen is sinds 1 februari duurder voor veel mensen. Niet in het minst voor mensen in armoede, zoals blijkt uit de bijdrage van ervaringsdeskundige Cindy Van Geldorp.
Lees meer

Onderzoek 'Minder mobiel, een bewuste keuze?'
19/01/2021Vervoersarmoede kent verschillende vormen en is een probleem voor verschillende groepen in onze samenleving. Om efficiënte beleidsmaatregelen te treffen tegen vervoersarmoede moet er rekening gehouden worden met elk van die doelgroepen. Dat blijkt uit een onderzoek dat door onderzoekers van verschillende universiteiten werd gevoerd, in samenwerking met Mobiel 21 en het Netwerk Duurzame Mobiliteit, waar ook het Netwerk tegen Armoede deel van uitmaakt.
Lees meer

Nieuw Vlaams Actieplan Armoedebestrijding gemiste kans voor effectieve en structurele aanpak van armoede
25/09/2020De Vlaamse Regering heeft op 25 september 2020 het Vlaams Actieplan Armoedebestrijding 2020-2024 (VAPA) goedgekeurd. Het Netwerk tegen Armoede is tevreden dat er werk is gemaakt van een VAPA, ondanks de coronacrisis. In volle crisis mensen in armoede betrekken is geen evidente opgave maar doet geen afbreuk aan het belang van een participatief beleid. “Dit actieplan stelt teleur: er is weinig te merken van structurele maatregelen die een reëel verschil kunnen maken”, aldus waarnemend algemeen coördinator Nicolas Van Praet. “Omgekeerd valt in tal van acties de nadruk op de individuele verantwoordelijkheid van mensen op. We willen nu al aangeven dat er méér zal nodig zijn voor een VAPA dat die naam waardig is.”
Lees meer Download

Beperken van treinen naar kust, beperkt bewegingsvrijheid personen in armoede
12/08/2020Belga vroeg het Netwerk tegen Armoede om een reactie op de plannen om beperkende maatregelen op te leggen als gevolg van de vechtpartijen aan de kust en andere plaatsen tijdens het weekend van 8 en 9 augustus 2020, zoals het beperken van het aantal treinen naar de kust.
Lees meer

Alles bij het oude laten? Nee, bedankt
14/07/2020Ook middenveldorganisaties hebben lessen getrokken uit de coronacrisis. Ze scharen zich achter een progressieve agenda. Met een brede coalitie van middenveldorganisaties presenteren ze zeven prioriteiten voor een betere samenleving na corona.
Lees meer

Impact van coronacrisis op mensen in armoede
22/05/2020De coronacrisis heeft een zware impact op de financiële situatie en welzijn van mensen in armoede. Van bij het begin van de crisis gaan wij actief op zoek naar ervaringen van mensen binnen onze verenigingen waar armen het woord nemen. Ook andere armoedeorganisaties doen dat. Die bundeling van signalen wordt systematisch opgevolgd en geactualiseerd.
Lees meer Download

Lage emissiezone heeft negatieve sociale impact zonder investeringen in openbaar vervoer
09/03/2020De lage emissiezones duiken in steeds sneller tempo op in Vlaanderen. Antwerpen, Brussel en Gent zijn ermee gestart en kloppen zich op de borst over wat een voorbeeld moet worden van geslaagd milieubeleid. Het beleid moet volwaardige alternatieven aanbieden voor mensen die, noodgedwongen, een beroep moeten doen op een oudere, vervuilende wagen.
Lees meer

Klimaatbeleid kan niet zonder sociaal beleid
11/12/2019Klimaatbeleid zal sociaal zijn of zal niet zijn. Dat blijkt uit het 10de Tweejaarlijks Verslag van het Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting. Het verslag focuste deze keer op de sociale impact van het klimaatbeleid. Een terechte zorg, want terwijl mensen met een laag inkomen (vaak noodgedwongen) een kleine econlogische voetafdruk laten optekenen, dreigen ze wel de rekening te krijgen van een klimaatbeleid zonder sociale component. Denk maar aan de lage emissiezones of de koolstoftaks waar meer en meer over gesproken wordt. Mensen in armoede worden veel harder getroffen door dergelijke maatregelen, terwijl zij lang niet de grootste broeikasgasuitstoters zijn. Nochtans is een sociaal klimaatbeleid perfect mogelijk.
Lees meer

Lage emissiezone zonder alternatief vergroot vervoersarmoede
11/11/2019Het Netwerk tegen Armoede maakt zich zorgen over de lage emissiezones in Brussel, Gent en Antwerpen. Dergelijke maatregelen dreigen de vervoersarmoede te vergroten en de mobiliteitskloof tussen rijk en arm verder uit te diepen.
Lees meer

Armoede en vervoer
01/01/2019Mobiliteit speelt een belangrijke rol in de sociale uitsluiting van mensen in armoede in Vlaanderen
Lees meer