Onderwijs

Een onderwijs dat aan iedereen de kans geeft om zich ten volle te ontwikkelen, dat een hefboom is en kinderen en jongeren, van welke achtergrond ook, alle kansen geeft om zijn talenten te ontplooien. Het vraagt scholen die (kunnen) werken aan en in een partnerschap met ouders en leerlingen. Gelijke onderwijskansen betekenen niet dat je voor elk kind hetzelfde doet, maar wel dat je voor elk kind maximale ontwikkelingskansen nastreeft en oog hebt voor hun noden.

# Nieuws

Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen Aalst wint Federale Armoedeprijs 2020

16/10/2020

Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen Aalst wint de Federale Prijs Armoedebestrijding 2020 voor Vlaanderen voor het project 'DigitAALST'. Het project is een samenwerkingsverband vanuit het brede Aalsterse onderwijsveld om voor elk kwetsbaar gezin een laptop te kunnen kopen en zo de digitale kloof te dichten.

Lees meer

Zeven ambities voor de aanpak van armoede in Vlaanderen

05/10/2020

Op 28/9/2020 maakte de Vlaamse Regering het beleid voor 2020-2021 bekend tijdens de Septemberverklaring. De regering stelde ook het relanceplan met zeven ambities voor Vlaanderen voor. Helaas ontbreken concrete acties om de toename van armoede door de coronacrisis tegen te gaan. “Een doorgedreven aanpak met structurele maatregelen die een reëel verschil maken voor mensen in armoede ontbreekt”, aldus waarnemend algemeen coördinator Nicolas Van Praet. Daarom formuleerde het Netwerk tegen Armoede op 5/10/2020 zeven ambities voor de aanpak van armoede in Vlaanderen tijdens de hoorzitting over de coronacrisis in het Vlaams Parlement.

Lees meer Download
# Nieuws # Aanbeveling

Nieuw Vlaams Actieplan Armoedebestrijding gemiste kans voor effectieve en structurele aanpak van armoede

25/09/2020

De Vlaamse Regering heeft op 25 september 2020 het Vlaams Actieplan Armoedebestrijding 2020-2024 (VAPA) goedgekeurd. Het Netwerk tegen Armoede is tevreden dat er werk is gemaakt van een VAPA, ondanks de coronacrisis. In volle crisis mensen in armoede betrekken is geen evidente opgave maar doet geen afbreuk aan het belang van een participatief beleid. “Dit actieplan stelt  teleur: er is weinig te merken van structurele maatregelen die een reëel verschil kunnen maken”, aldus waarnemend algemeen coördinator Nicolas Van Praet. “Omgekeerd valt in tal van acties de nadruk op de individuele verantwoordelijkheid van mensen op. We willen nu al aangeven dat er méér zal nodig zijn voor een VAPA dat die naam waardig is.” 

Lees meer Download
# Nieuws # Aanbeveling

Hoge schoolkosten horen geen #StreepDoorJeRekening te zijn

23/09/2020

Eén op vijf jongeren in Vlaanderen groeit op in armoede, met een inkomen van minder dan 60% van het mediaaninkomen. Scholen en leraren proberen om jongeren een goede opleiding te geven met altijd maar minder middelen en tijd. Toch zijn leerlingen vaak het kind van de rekening. De Corona-periode heeft bij veel ouders en opvoeders hard gewogen Deze periode heeft ook gezorgd voor geldproblemen bij veel mensen. Het verlagen van de schoolkosten in het secundair onderwijs is daarom nog belangrijker dan ervoor. Tijd voor actie!

Lees meer
# Nieuws

Schooltoelage moet sneller betaald worden

02/09/2020

Aan het begin van het schooljaar heeft het programma De Inspecteur op Radio 2 op 2/9/2020 een programma gewijd aan de schoolfacturen. Nele Buyl van Mensen voor Mensen in Aalst nam er het woord namens het Netwerk. Ze pleitte voor een betaalbare schoolfactuur en een snellere uitbetaling van de schooltoelage. Verder herhaalde ze onze eis voor een maximumfactuur in het secundair onderwijs van de campagne 2019.

Lees meer
# Nieuws

Extra inspanningen voor kansarme kinderen en jongeren nodig om van afstandsonderwijs succes te maken

29/06/2020

Vlaams minister van onderwijs (Weyts) wil afstandsonderwijs ook na de coronacrisis "structureel verankeren". Armoede-experts David de Vaal en Koen Trappeniers vragen extra aandacht voor kwetsbare kinderen en jongeren. Elke school werkt volgens hen best een plan uit om kwetsbare leerlingen volgend jaar op de best mogelijk manier te bereiken en te ondersteunen.

Lees meer
meisje aan bureau - Foto door Julia M Cameron via Pexels
# Nieuws

Afstandsonderwijs wordt een blijver: trek lessen uit het recente verleden

27/06/2020

De scenario’s voor het onderwijs vanaf september zijn bekend. Het ziet ernaar uit dat afstandsonderwijs een blijvertje wordt. Dat is in het licht van de volksgezondheid volkomen begrijpelijk. Maar afstandsleren was tot nu toe geen hoera-verhaal. Afstandsleren wordt veelal als digitaal afstandsleren ingevuld, maar dat is zeker geen onverdeeld succes gebleken. Niet voor de leerkracht die nog zoekende is tussen alle methodieken en digitale tools, niet voor scholen die niet voldoende ICT-ondersteuning kunnen bieden. En vooral niet voor de leerlingen bij wie de thuiscontext en/of digitale uitrusting nog steeds niet toelaat dat afstandsonderwijs kwaliteitsvol of met gelijke kansen gebeurt, ondanks de inspanningen van scholen. Wat hebben we nodig om van het volgende schooljaar, mét afstandsleren, een succes te maken voor alle leerlingen?

Lees meer Download
Karen Nelissen en Zoë Leduc (foto: Klasse)
# Nieuws

Kleuterschool en 't Lampeke slaan handen in elkaar tegen 'coronaverlies'

18/06/2020

Kleuters mogen weer naar school, maar ze komen niet allemaal. Net kansarme ouders hebben vaker schrik dat hun kind besmet raakt met corona. Samen met 't Lampeke neemt de Sint-Janschool in Leuven die angst weg. En gaat ze corona- en zomerverlies tegen.

Lees meer
# Nieuws

Online enquête #jongerenovercorona geeft kinderen en jongeren een stem

27/05/2020

Meer dan 44.000 kinderen en jongeren deelden hun belevingen en behoeften tijdens de coronaperiode in de online-enquête #jongerenovercorona, een initiatief van het Kinderrechtencommissariaat, het Kenniscentrum Kinderrechten en de Kinderrechtencoalitie Vlaanderen. Het Netwerk tegen Armoede verspreidde de enquête onder haar verenigingen, want ook de stem van jongeren in armoede moet hierin gehoord worden. . Uit de enquête blijkt dat de problemen van kinderen en jongeren in kwetsbare situaties op scherp gesteld zijn en meer ‘zichtbaar’ worden. Daarom pleiten de organisaties voor bijzondere aandacht voor deze kinderen en jongeren tijdens de coronacrisis en in de exitstrategie na corona. Ze roepen op om werk te maken van structurele maatregelen.

Lees meer
# Nieuws # Verhaal

Leven in armoede in tijden van corona: achter de gevels van de lockdown

25/05/2020

De coronacrisis heeft er zwaar in gehakt bij mensen met een laag inkomen. In 2 beklijvende video's ging het Netwerk tegen Armoede kijken achter de gevels van de coronacrisis. Hoe overleven mensen in armoede in lockdown? Wat zijn de financiële en mentale gevolgen van een leven met een inkomen onder de armoedegrens? Wat zijn de gevolgen op langere termijn en hoe kunnen we mensen vooruit helpen na de crisis?
We vroegen het aan mensen uit onze verenigingen in een aantal Zoom-gesprekken. Ze hebben het over inkomen, wonen, de digitale kloof, sociaal contact, onderwijs, hulp- en dienstverlening, het gezin …

Lees meer
# Nieuws # Dossiers

Impact van coronacrisis op mensen in armoede

22/05/2020

De corona-crisis heeft een zware impact op de financiële situatie en welzijn van mensen in armoede. Van bij het begin van de crisis gaan wij actief op zoek naar ervaringen van mensen binnen onze verenigingen waar armen het woord nemen. Ook andere armoedeorganisaties doen dat. Die bundeling van signalen wordt systematisch opgevolgd en geactualiseerd.

Lees meer Download
# Nieuws # Aanbeveling

Gezinnen in armoede dreigen kopje onder te gaan in coronacrisis

20/05/2020

Samen met andere armoedeorganisaties trekken wij al van bij het begin van de coronacrisis aan de alarmbel over de nefaste impact op kwetsbare gezinnen. Niet alleen (tijdelijk) werkzoekenden komen in de problemen. Voor mensen met een uitkering onder de armoedegrens is het leven flink duurder geworden. Het afstandsleren doet kinderen in armoede massaal afhaken, ondanks de inspanningen die heel wat scholen aan de dag legden. De alarmerende signalen die wij daarover aan het beleid overmaakten, werden aanvankelijk niet gehoord. Het beleid lanceerde wel een reeks noodmaatregelen om de ergste nood te lenigen, maar dat belette niet dat gezinnen zwaar in de problemen kwamen. Nu lijkt er toch een kentering in de maak. Of dat hopen we toch.

Lees meer
# Nieuws # Aanbeveling

Laptopproject voor afstandsonderwijs mag geen financiële drempels opleggen

11/05/2020

Netwerk tegen Armoede kreeg tal van signalen binnen van gezinnen die een 'gratis' laptop aangeboden kregen zodat hun kinderen afstandsonderwijs mee kunnen volgen. Gratis blijkt in dit geval nogal relatief te zijn, want sommige scholen geven met de laptop meteen een 'bruikleenovereenkosmst' mee met fikse schadevergoedingen als er iets zou mislopen. Onaanvaardbaar, want de scholen krijgen de laptops zelf kostenloos ter beschikking en zouden op die manier dus een schadevergoeding vragen voor laptops waar ze zelf geen cent aan uitgegeven hebben.

Lees meer
# Nieuws # Verhaal

Onderwijs in tijden van corona

30/04/2020

Kinderen in armoede hebben grote problemen om bij te benen na 7 weken afstandsleren, en zeker nu sinds de paasvakantie ook nieuwe leerstof aangeboden wordt. Laptops raken niet waar ze moeten zijn en bovendien is de nood veel groter dan het aanbod van de 10.000 te verdelen computers. En zelfs met een laptop voor elk gezin is de digitale kloof verre van gedicht. Veerle, moeder van 2, en Yassin, 14 jaar oud, doen hun verhaal.

Lees meer
# Nieuws # Aanbeveling

Armoedeorganisaties vragen prioriteit voor leerlingen met leerachterstand bij heropstart scholen

23/04/2020

Armoedeorganisaties (Netwerk tegen Armoede, Uit de Marge, Welzijnszorg, Welzijnsschakels, ATD Vierde Wereld, Samenlevingsopbouw), samen met Vluchtelingenwerk Vlaanderen, reageren verbijsterd op verklaringen van de minister in het Vlaams Parlement. Afstandsleren is lang niet het succesverhaal dat minister Weyts er nu van probeert te maken. Wij vragen dringend dat bij de heropstart van scholen prioriteit gegeven wordt aan kwetsbare leerlingen. Anders dreigen duizenden leerlingen definitief af te haken.

Lees meer
# Dossiers # Nieuws

Wat met kosten voor (geannuleerde) buitenschoolse activiteiten?

21/04/2020

Veel buitenschoolse activiteiten, ook duurdere meerdaagse uitstappen, worden nu geannuleerd. Vaak is daarvoor al betaald of komt dit op de schoolfactuur terecht. Hoe moet je daarmee omgaan als ouder? Welke kosten moet je al of niet betalen en voor welke heb je recht op terugbetaling.

Netwerk tegen Armoede zocht het samen met de andere partners binnen Stos uit.

Hier vindt u een overzicht.

Lees meer Download
# Nieuws # Aanbeveling

Start niet met pre-teaching als een pak leerlingen uit de boot dreigt te vallen

16/04/2020

Pre-teaching dreigt voor een pak leerlingen uit te draaien op een mislukking. 10.000 laptops zouden er tegen maandag verdeeld worden onder kwetsbare gezinnen. In het beste geval zullen ze pas over enkele weken op hun bestemming zijn. Bovendien geven scholen zelf aan dat er voor het secundair onderwijs alleen al minstens 18.500 moeten zijn om alle noden te lenigen. Voor Netwerk tegen Armoede is het duidelijk. Scholen noch gezinnen zijn klaar voor pre-teaching. En de gezinnen in armoede, vluchtelingen, jongeren in kwetsbare situaties… al helemaal niet. En laat dat nu net de groep zijn, de leerlingen met zogenaamde ‘lage sociaal-economische status’ (SES), die in ‘normale’ omstandigheden al het grootste slachtoffer is van de ongelijkheid in ons onderwijs. Daarom pleiten wij samen met de andere armoedeorganisaties voor uitstel van pre-teaching via afstandsonderwijs en de uitrol van alternatieven, zoals gericht lesaanbod op school voor kleinere groepen leerlingen.

Lees meer
# Nieuws # Aanbeveling

Geef kwetsbare leerlingen na de paasvakantie ondersteuning op school

26/03/2020

Als de scholen ook na de paasvakantie dicht blijven, dreigt de onderwijskloof tussen leerlingen onoverbrugbaar te worden. Zeker als er ondertussen ook nieuwe leerstof aangereikt wordt. Daarom pleiten Netwerk tegen Armoede, Welzijnszorg, Welzijnsschakels, ATD Vierde Wereld en Samenlevingsopbouw voor maximale ondersteuning op de school zelf voor leerlingen die dat nodig hebben.

Lees meer
# Nieuws # Aanbeveling

Gelijke onderwijskansen bij corona-maatregelen

25/03/2020

Door de Corona-maatregelen worden scholen plots met bijzonder veel uitdagingen geconfronteerd. Natuurlijk moeten eindtermen of diploma’s niet op 3 weken behaald worden. Een opschorting van lessen is voor de slaagkansen van de meeste leerlingen daarom ook geen catastrofe. Maar denken we ook nu aan gezinnen in armoede? Zodat de ongelijkheidskloof niet nog groter wordt?
We zien alvast allerlei mooie initiatieven ontstaan in en rond scholen, op vlak van internetabonnementen, beleid… . Die goede praktijken proberen we te bundelen ter inspiratie.

Lees meer Download
# Nieuws # Aanbeveling

Vooroordelen vergroten onderwijskloof

10/03/2020

Vooroordelen duwen kansarme leerlingen vaak ten onrechte in TSO- of BSO-richtingen, terwijl hun capaciteiten daar niet altijd bij aansluiten. Dat blijkt uit onderzoek van de VUB. Het is jammer dat de minister van Onderwijs die realiteit niet wil onderkennen. Guy Malfait van onze landelijke vereniging ATD Vierde Wereld schreef een reactie.

Lees meer
# Nieuws # Aanbeveling # Dossiers

Spots op gelijke onderwijskansen

21/02/2020

De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) boog zich, op vraag van de vorige minister van Onderwijs (Hilde Crevits) over de vraag: hoe komen we tot een krachtig beleid voor gelijke onderwijskansen (GOK-beleid)? Het GOK-decreet bestaat al bijna 20 jaar, maar toch blijft de ongelijkheidskloof in ons onderwijs groot. Wat is er nodig om hier de langverwachte en broodnodige stappen vooruit te zetten?

Lees meer
# Nieuws # Dossiers # Aanbeveling

Maak je sterk tegen armoede op school

19/12/2019

Een grote groep leerlingen uit gezinnen met laag inkomen ziet zijn onderwijskansen beperkt door financiële tekorten. Hun ouders hebben moeite om de schoolfactuur te betalen. Zelf voelen ze zich vaak uitgesloten: omdat ze niet de richting kunnen volgen waar hun talent en passie ligt, omdat ze soms moeten afhaken voor schooluitstappen of omdat ze het schooljaar moeten starten zonder het nodige lesmateriaal. De financiële en sociale drempels duiken voortdurend op in de klas en dat is onaanvaardbaar. Daarom werkten mensen in armoede zelf een handleiding uit over hoe een school de kosten binnen de perken kan houden én hoe je als directie en leerkrachtenteam op een open en respectvolle manier met kwetsbare gezinnen kunt communiceren.

Lees meer Download
# Nieuws # Aanbeveling

Mo*Talk: Hoe dichten we de onderwijskloof

04/12/2019

Op 4 december was collega Nele Schroyen te gast bij deBuren voor een MO*talk over onderwijsongelijkheid. Ook te gast waren de Nederlandse onderzoeksjournaliste Anja Vink en Open-VLD politica Sihame El Kaouakibi. Gespreksleider Gie Goris leidde het thema in, dat niet toevallig brandend actueel was; de PISA-resultaten (een onderzoek dat om de drie jaar peilt naar de vaardigheden van 15-jarigen) waren immers hét nieuws van de dag – en die waren opnieuw niet fraai, vooral als we kijken naar de link tussen sociaal-economische status en prestaties.

Lees meer
# Nieuws

Armoedebarometer kleurt donkerrood

13/11/2019

Alle armoedecijfers staan op rood in Vlaanderen en dat is zonder meer alarmerend, zeker wanneer deze regering het armoedeprobleem onder mat lijkt te willen schuiven. De Vlaamse armoedecijfers blijven hangen op 10,4%, en dit na zoveel jaren armoedebeleid; de kinderarmoede steeg tot 15%; het aantal leefloners blijft stijgen tot meer dan 41.000 Vlamingen; de wachtlijst voor sociale woningen blijft aangroeien tot 154.000 wachtenden; de voedselbanken breken alle records: 160.000 mensen vroegen een voedselpakket; meer dan 680.000 Vlamingen leven vandaag in armoede; de uitstroom zonder diploma stijgt opnieuw; de klachten inzake discriminatie en racisme blijven stijgen; de leefkosten (voor energie, openbaar vervoer, …) blijven stijgen;

Lees meer
# Nieuws # Aanbeveling

Commissie geeft duidelijke richtlijnen voor samenwerking tussen scholen en boekenleveranciers

08/11/2019

Na een klacht van het Netwerk tegen Armoede heeft de Commissie Zorgvuldig Bestuur duidelijke richtlijnen uitgevaardigd voor de samenwerking tussen scholen en boekenleveranciers. Die moeten er voor zorgen dat geen enkel kind het schooljaar moet starten zonder de nodige boeken en het nodige schoolmateriaal, ongeacht de financiële situatie van de ouders.

Lees meer Download
# Nieuws # Verhaal # Aanbeveling

Indra, alleenstaande moeder van drie: "Schoolkosten bezorgen mij soms slapeloze nachten

17/10/2019

“Ik lig er soms nachten wakker van, van die schoolfacturen.” Dat zegt Indra uit Erpe-Mere, werkende alleenstaande moeder van drie kinderen. “Het zijn natuurlijk niet de enige facturen die ik op mijn bord krijg, maar het zijn wel de facturen die je absoluut niet wil laten liggen. Je kinderen gaan toch voor?”

Lees meer
# Nieuws # Aanbeveling # Verhaal

Jongeren doen voorstellen voor toegankelijker CLB

17/10/2019

Jongeren in armoede kijken niet alleen aan tegen hoe schoolkosten. Ze ondervinden nog heel wat andere drempels. Ze voelen zich vaak slecht op school, worden sociaal geïsoleerd en zijn vaker dan gemiddeld het slachtoffer van pestgedrag. Normaal gezien zou je dan bij het CLB van je school terecht moeten kunnen. “Maar vaak botsen jongeren ook daar op een muur”, zegt Jurgen van JongGentinActie, de jongerenwerking van onze drie Gentse verenigingen waar armen het woord nemen (Beweging van Mensen met Laag Inkomen en Kinderen, De Zuidpoort en Sivi).

Lees meer
# Nieuws # Verhaal # Aanbeveling

Katja, moeder van twee: "Tweedehandsboeken staan in een verborgen hoekje op de site

17/10/2019

Katja heeft twee kinderen. Haar oudste dochter Mandy zet nu haar eerste stappen in het middelbaar onderwijs. “Ze wil dierenverzorging doen. Voor de schoolboeken heb ik alvast een factuur gekregen van €133,80, exclusief turnkleren en overall. En welke bijkomende kosten er tijdens het schooljaar nog gaan bijkomen, daar heb ik het raden naar. Wat ik wel al weet, is dat ik vier facturen per schooljaar mag verwachten. Ik ben nu al begonnen met geld opzij zetten. Ik wil niet voor onaangename verrassingen komen te staan.”

Lees meer
# Nieuws # Verhaal

Peter, alleenstaande papa: "Je weet waar de schoolrekening begint, maar niet waar ze eindigt."

17/10/2019

De richting van zijn dromen was het. “En dat is ze nog altijd zegt”, zegt Peter, alleenstaande vader. Zijn zoon Brian zit nu in het derde jaar Publiciteit en etalage. Hij leert er etalages maken, decors bouwen. De jongen kan er al zijn creativiteit in kwijt. “Bryan heeft het niet altijd gemakkelijk gehad op school, maar in deze richting kan hij zich echt uitleven. Ik ben heel trots op hem.” Dat betekent echter niet dat alles vanzelf gaat nu. De schoolkosten blijven als een schaduw over de schoolcarrière van Brian hangen.

Lees meer
# Nieuws # Verhaal # Aanbeveling

Rasha, brugfiguur: "Ouders moeten voor 1 september weten wat een schooljaar hen zal kosten

17/10/2019

“Je houdt het niet voor mogelijk hoeveel kopbrekens de schoolfactuur gezinnen bezorgt. En niet alleen de kosten op zich, die inderdaad vaak te hoog zijn om in één keer te betalen, maar ook de onduidelijkheid over wat men wanneer moet betalen. Een school zou toch voor 1 september aan ouders moeten kunnen vertellen wat een schooljaar hen zal kosten. Dat zou al veel stress en onzekerheid wegnemen. Maar dan nog blijft de betaalbaarheid een groot probleem.”

Lees meer
# Nieuws # Verhaal # Aanbeveling

Sofie Vercoutere, directrice Atheneum Gentbrugge: "Maximumfactuur krijgt veel steun bij ouders, met of zonder financiële problemen

17/10/2019

Waar in de politiek de dooddoeners vaak vooraf al klaar liggen om een maximumfactuur in het secundair onderwijs af te schieten, passen ze die in het Atheneum van Gentbrugge al jaren toe. “Mijn voorganger heeft die ingevoerd”, legt directrice Sofie Vercoutere uit. “Maar ik steun ze volmondig. We hebben hier wel wat leerlingen uit gezinnen die het niet breed hebben, maar zij moeten en zullen aan alle activiteiten meedoen, binnen- en buitenschools. En wij staan er ook op dat elke leerling van bij het begin van het schooljaar over alle lesmateriaal beschikt. Dat lukt, en wij hebben maar weinig onbetaalde facturen. Net dankzij de maximumfactuur. Die daagt ons uit om creatief te zijn.”

Lees meer

Armoedebestrijding wordt vooral een strijd tegen mensen in armoede

01/10/2019

Het Netwerk tegen Armoede kan niet anders dan teleurgesteld zijn over het regeerakkoord dat N-VA, Open VLD en CD&V na lange onderhandelingen afklopten. Armoedebestrijding lijkt verworden tot een strijd tegen mensen in armoede.

Lees meer
# Nieuws

#elktalent: 16 september is Boekencheckdag!

16/09/2019

Armoede-organisaties en onderwijskoepels roepen vandaag, 16 september, leerkrachten en schoolbesturen in het secundair onderwijs op om deel te nemen aan de Boekencheckdag. Ze kunnen op www.boekencheck.be melden hoeveel leerlingen in hun klas geen ...

Lees meer
# Nieuws

Automatische toekenning schooltoelage is positief, maar bedrag blijft ontoereikend

31/07/2019

Vanaf september wordt de schooltoelage, een financiële tegemoetkoming voor schoolgaande kinderen, automatisch toegekend als onderdeel van het groeipakket, de vroegere kinderbijslag. Het Netwerk tegen Armoede was al langer vragende partij voor die ...

Lees meer
# Nieuws

Schooltoelage terugvorderen helpt niet tegen spijbelen

13/06/2019

Schooltoelagen mogen niet gekoppeld worden aan aanwezigheden/spijbelen. We begrijpen heel goed dat er een heel systeem aan voorafgaat van ‚'problematische afwezigheden‚'. Maar net als de Vlaamse ombudsman geloven we niet in deze maatregel. Sch ...

Lees meer
# Nieuws

Geen enkele reden om maximumfactuur in secundair onderwijs nog langer uit te stellen

03/04/2019

De Studiekostenmonitor die de Vlaamse regering liet uitvoeren voor het secundair onderwijs slaat nagels met koppen. Gemiddeld betalen ouders in de eerste graad een factuur van €945,50, los van het vervoer. Vervoerskosten doen de schoolfactuur tot r ...

Lees meer
# Nieuws

Samen tegen Onbetaalde Schoolfacturen

14/03/2019

Op 14 maart kregen de projectmedewerkers van 'Samen tegen Onbetaalde Schoolfacturen' de kans om in dialoog te gaan over het project met de volksvertegenwoordigers in de commissie onderwijs van het Vlaams Parlement. Eerst stelden ze het project voor, ...

Lees meer
# Nieuws

12 maart: Kinderen zonder wettig verblijf - Dialoogmoment met onderwijs

14/02/2019

Niet alle kinderen krijgen dezelfde kansen op school. Enkele Brusselse ouders zonder wettig verblijf gaan hier graag over in dialoog. Hun bekommernis: ervoor zorgen dat de maatschappelijke uitsluiting waar ze dagelijks mee geconfronteerd worden, ...

Lees meer
# Nieuws

Vandaag zitten leerlingen nog altijd zonder schoolboeken in de klas

16/01/2019

Half januari zitten op heel wat scholen nog altijd leerlingen in de klas zonder schoolboeken. Reden? Hun ouders slagen er niet in om de schoolfactuur te betalen of zitten nog met schulden van voorgaande schooljaren. Een pak ouders slaagt er niet in ...

Lees meer
# Nieuws

Lezen is leuk: Rugzak en leesmaatjes

17/05/2017

De Rugzak/Leesmaatjes is een project van kinderwerking Fabota (binnen onze vereniging Buurtwerk 't Lampeke) rond leesplezier en taalstimulering en situeert zich (hoofdzakelijk) tijdens de schoolvakanties. Kinderen uit kans- en taalarme gezinnen en/of anderstalige gezinnen lopen tijdens schoolvakanties heel veel achterstand op, op het vlak van het Nederlands (zomerverlies). Dit beïnvloedt hun schoolcarrière. Het project is op te splitsen in twee onderdelen. De rugzak is er voor kinderen die in de zomermaanden naar het buitenland trekken, bijvoorbeeld om familie te bezoeken. De leesmaatjes zorgen ervoor dat kinderen ook in zomer leesplezier kunnen ervaren.

Lees meer
# Dossiers

Samenwerken: leidraad voor het opzetten en onderhouden van samenwerking

14/04/2016

Hoe zet je als vereniging waar armen het woord nemen en/of als Welzijnsschakel een samenwerking op met een externe partner, en in het bijzonder met een onderwijspartner zoals een Centrum voor Basiseducatie. Netwerk tegen Armoede en Welzijnsschakels deden de oefening met de Centra voor Basiseducatie en VOCVO. Samenwerking heeft een grote meerwaarde voor alle partners in het project. In dit dossier bestuderen we hoe we die samenwerking duurzaam en productief maken.

Lees meer Download
# Nieuws # Dossiers # Aanbeveling

Het ideale CLB volgens Netwerk tegen Armoede

07/10/2015

Op basis van recente dossiers van vier verenigingen waar armen het woord nemen en het overleg onderwijs van het Netwerk tegen Armoede ontstaan de contouren van een ideaal CLB.

De vier dossiers zijn :

Uit de dossiers en het overleg blijkt dat ouders in armoede het CLB een centralere rol willen geven, als brug tussen leerlingen, ouders en leerkrachten/directies. Een 15-tal aandachtspunten onderstrepen dit ideaal.

Download hier het dossier van Netwerk tegen Armoede.

Lees meer Download
# Dossiers # Nieuws # Aanbeveling

Leerkansen: formeel en informeel leren als hefboom in verenigingen waar armen het woord nemen en welzijnsschakels

07/05/2015

In het voorjaar 2007 hebben verenigingen waar armen het woord nemen de samenwerking met de Centra voor Basiseducatie (CBE) bediscussieerd. Dit resulteerde in een oplijsting van de drempels die mensen in armoede ervaren om naar de CBE te stappen, maar ook drempels die het moeilijk maken om lessen te blijven volgen. In het najaar 2007 is op basis van deze lijst een dialoog aangegaan met de CBE: per drempel werd bekeken “wie” daaraan “wat” kan doen. Wat kan een vereniging waar armen het woord nemen doen? Wat kunnen de CBE doen? Maar ook wat kan de minister van Onderwijs doen?

Lees meer Download
# Dossiers # Nieuws # Aanbeveling

Ouders in armoede en het CLB. Een andere kijk.

09/09/2014

Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen uit Aalst stelde vast dat veel kwetsbare ouders moeilijk tot een positief contact kwamen met het CLB. De ouders uit de werkgroep onderwijs gingen hierrond aan de slag. Wat zijn de drempels richting CLB? Waar loopt het fout? Hoe kun je als CLB een vertrouwensband opbouwen met leerlingen en ouders? Het werd een handleiding met 40 concrete tips over hoe het ideale CLB zou kunnen werken.

Download hier het dossier.

Lees meer Download
# Dossiers # Nieuws # Aanbeveling # Verhaal

Onderwijs en werk voor iedereen? Jongeren zien het zo

04/11/2011

Hoe realiseer je gelijke onderwijskansen voor elke jongere en hoe zorg je dat ze ook na de schoolbanken hun toekomst kunnen waarmaken? Het is een vraag die al vaak beantwoord is, maar zelden door eerst naar de jongeren zelf te luisteren. De jongerenwerking van Recht-Op ging met dit thema aan de slag en kwam terug met concrete antwoorden. Op een druk bijgewoonde conferentie gingen de jongeren hierover in gesprek, samen met Unicef België, Uit De Marge, Samenlevingsopbouw Antwerpen Stad, Réseau wallon de lutte contre la pauvreté, Vormen en Stampmedia.

Lees meer Download
# Nieuws # Aanbeveling

Charter tussen scholen en verenigingen in Aalst voor gelijke onderwijskansen

29/10/2009

Kansarmoede mag niet leiden tot uitsluiting van kinderen op school. Gelijke onderwijskansen vormen een noodzakelijke, maar complexe uitdaging die op veel domeinen tegelijk moet gerealiseerd worden. Daarom sloten scholen, stadsdiensten en armoedeverenigingen, waaronder Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen, in Aalst een charter. Dat moet helpen om naar elkaar toe te groeien en de wederzijdse drempels en vooroordelen weg te werken.

Lees meer Download
# Nieuws # Dossiers # Aanbeveling

Dossier CLB: Van wantrouwen naar dialoog

23/09/2009

De relatie tussen CLB en kwetsbare gezinnen gaat niet altijd over rozen. Er is vaak sprake van wederzijds onbegrip. Ouders hebben soms het gevoel niet gehoord te worden of moeilijk toegang te vinden. CLB-medewerkers zoeken naar manieren om kwetsbare gezinnen op een constructieve en productieve manier te bereiken. Recht-Op ging de uitdaging aan, ging met een aantal ouders én CLB-medewerkers rond de tafel te zitten en werkte op basis van die uiteenlopende ervaringen een dossier met aanbevelingen uit.

Lees meer Download
# Nieuws # Dossiers # Aanbeveling

Ouder, je bent en je blijft het: over onderwijsdrempels voor ouders wiens kinderen elders opgroeien

15/05/2008

Ouders bij wie de kinderen niet thuis opgroeien, hebben het bijzonder moeilijk om hun rol als ‘echte’ ouder in de samenwerking met de school van hun kinderen te verkrijgen. Wij denken aan ouders van geplaatste kinderen, maar ook aan partners die niet het hoederecht hebben en hun kinderen heel weinig zien. Er zijn veel extra drempels, zowel in de beleving van de ouders zelf, als van de leerkrachten, directeuren en andere onderwijsmensen die met deze kinderen te maken hebben. Onze Gentse vereniging De Zuidpoort ging hierover in gesprek met verschillende lokale onderwijspartners.

Lees meer Download

Blijf op de hoogte

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief


Volg ons

Steun ons nu

Uw steun helpt mensen om een toekomst uit te bouwen en de strijd aan te binden met armoede en sociale uitsluiting. Help mensen in armoede zichzelf te helpen.

Steun ons
Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikersgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord.  Lees meer.